Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
I juni lämnade jag in min bil (xc90 2006)hos verkstaden för att byta ett hjullager fram.
Efter en stund hörde verkstaden av sig , då de inte fick loss lagret. Har hört att det är vanligt på dessa bilar. Så inget fel med det. De försökte dock i flera timmar få loss det. Även om jag sa att det nog inte kommer gå. ( timmar jag fick betala för)
Tillslut meddelar dem att de måste byta hela drivaxel för att allt är fast.
Okej, så vi kommer överens om att de ska montera en bättre begagnad axel.
När de monterat dem så säger dem att det nya lagret jag haft med inte passar. Men det sitter ett gammal på, men som är i bra skick.
Visat säger jag, hämtar bilen, betalar ( kontant)( ber om kvitto som jag ska få via mail, men aldrig får)
Direkt jag kör hem tycker jag något skrapar och det känns konstigt. Kontaktar dem direkt och bestämmer att de ska kolla på den
2 dagar efter det kär jag på en grusväg och hör hur något dunkar och jag tvärstannar. Kollar under bilen och där hänger bromsoket i en lös skruv. Det har liksom fällt upp sig. Lyckas skruva fast det för hand och kör sakta hem och skruvar fast det ordentligt.
Kontaktar bilverkstaden som inte verkade tycka det var en stor grej.
Men de lovade att kolla igenom bilen då det skapande ljudet ökat och det luktar också "varmt / bränt ibland "

Men ja de kollar på bilen och säger att inget är fel. Kanske jag måste byta växellådsolja säger dem.

Efter det här så har bilen börjat gnissla på samma sida som det här och däcket känts ostabilt. Så åkte i måndags in till en annan verkstad och nu är länkarmen helt glapp och dessutom så sitter inte centrumbulten fast i drivaxel och hjullagret är paj. Han skurvar fast den och nu har jag fått tid att åtgärda det andra.

Till Frågan. Så om jag kört med lös centrumbult i 3 månader och nu är lagret paj och länkarmsbussningarna. Är det något som kan ha skapats av den här lösa bulten ?

Nog borde jag reklamera allt och få tillbaka mina pengar? Har meddelande historik på all kommunikation mellan mig och bilfirman.

:-/
Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till sånt jag inte gör själv hade ställt till det här hade jag åkt dit igen, helt klart...
Det har aldrig hänt att det varit några diskussioner med min verkstad om något blivit tokigt.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]