Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1614466
Hej!
Är du nöjd med bilen? :)
Jag ska titta på en liknande: T3, automatlåda, 8000 mil, årsmodell 2018.




Dextre skrev: tor 25 jul 2024, 21:56
Så här slutade då historien mina vänner.

PXL_20240725_162612573.jpg

V60 Classic T3 2018 ca 6000 mil Osmium Grey. Jag är "ganska" nöjd. Det mesta är nog en vanesak. :-)

Jag är väldigt imponerad av den goda bränsleekonomin, bra pris på försäkringen, låg skatt, trevlig körupplevelse, bra svar och väghållning samt bra komfort på alla sätt. Den har VoC, parkeringsvärmare och det mesta av lull-lull man kan tänka sig från tidsåldern.

Balansaxlarna då? Ja, jag får erkänna att jag inte lärde mig ordentligt vad man skulle lyssna efter men nu förstår jag både hur det kan låta inne i bilen och utanför. Något ljud liknande det som Cotag länkat till i denna tråd har jag inte vad jag kan urskilja. Möjligen sjunger/visslar motorn lite när man ligger på runt 1800 RPM däromkring mest vid motorbroms vilket man kan höra på andra bilar. Det skulle kunna vara det ljudet fast i mindre omfattning. Dock försvinner det ljudet direkt om man kopplar ur och gasar. På tomgång hör jag inget.

Start/Stop har vad jag märkt inte fungerat sedan jag rullade iväg första gången och batteriet klagade på dålig laddning ganska omgående. Det försvann efter långkörning, men vid ett tillfälle då den gått 3 mil hade den tappat ned till 12.05 V över natten. Det kan hända att jag får åka tillbaka och påtala det. Det är inget privatköp så jag har garanti.

Motorn surrar ganska högljutt från bakre kamaxelns högersida (om man står framför bilen och tittar ned på motorn). Surr hade jag på min S60 -01 också speciellt från där kamremmen gick runt men inte fullt så här högt. Kanske normalt.

När man kopplar ur och flyttar växelspaken så hör man ett lite tuggande ljud, lite som kuggar som byter plats. Kanske lite som ljudet av när man kommer i dragläge från att ha släppt kopplingen snabbt. Det hörs inte vid varje växling. Jag skapade en annan tråd om det här, men det var inget som kommenterades av forumet då. Det är inget skrap eller skär. Spaken går fint och växlarna går i utan problem.

Förardörren tar i plastlisten under på ett sätt som gör att lacken skrapas av. Faktum är att det skapat några cm rost alldeles i nederkanten framtill. Inget som inte går att stoppa, men jag måste få ned plasttröskeln annars kommer det tillbaka.

Tack för era inlägg!
#1616650
Fredrik1975 skrev: lör 02 aug 2025, 09:14 Hej!
Är du nöjd med bilen? :)
Jag ska titta på en liknande: T3, automatlåda, 8000 mil, årsmodell 2018.




Dextre skrev: tor 25 jul 2024, 21:56
Så här slutade då historien mina vänner.

PXL_20240725_162612573.jpg

V60 Classic T3 2018 ca 6000 mil Osmium Grey. Jag är "ganska" nöjd. Det mesta är nog en vanesak. :-)

Jag är väldigt imponerad av den goda bränsleekonomin, bra pris på försäkringen, låg skatt, trevlig körupplevelse, bra svar och väghållning samt bra komfort på alla sätt. Den har VoC, parkeringsvärmare och det mesta av lull-lull man kan tänka sig från tidsåldern.

Balansaxlarna då? Ja, jag får erkänna att jag inte lärde mig ordentligt vad man skulle lyssna efter men nu förstår jag både hur det kan låta inne i bilen och utanför. Något ljud liknande det som Cotag länkat till i denna tråd har jag inte vad jag kan urskilja. Möjligen sjunger/visslar motorn lite när man ligger på runt 1800 RPM däromkring mest vid motorbroms vilket man kan höra på andra bilar. Det skulle kunna vara det ljudet fast i mindre omfattning. Dock försvinner det ljudet direkt om man kopplar ur och gasar. På tomgång hör jag inget.

Start/Stop har vad jag märkt inte fungerat sedan jag rullade iväg första gången och batteriet klagade på dålig laddning ganska omgående. Det försvann efter långkörning, men vid ett tillfälle då den gått 3 mil hade den tappat ned till 12.05 V över natten. Det kan hända att jag får åka tillbaka och påtala det. Det är inget privatköp så jag har garanti.

Motorn surrar ganska högljutt från bakre kamaxelns högersida (om man står framför bilen och tittar ned på motorn). Surr hade jag på min S60 -01 också speciellt från där kamremmen gick runt men inte fullt så här högt. Kanske normalt.

När man kopplar ur och flyttar växelspaken så hör man ett lite tuggande ljud, lite som kuggar som byter plats. Kanske lite som ljudet av när man kommer i dragläge från att ha släppt kopplingen snabbt. Det hörs inte vid varje växling. Jag skapade en annan tråd om det här, men det var inget som kommenterades av forumet då. Det är inget skrap eller skär. Spaken går fint och växlarna går i utan problem.

Förardörren tar i plastlisten under på ett sätt som gör att lacken skrapas av. Faktum är att det skapat några cm rost alldeles i nederkanten framtill. Inget som inte går att stoppa, men jag måste få ned plasttröskeln annars kommer det tillbaka.

Tack för era inlägg!
Svaret kanske kommer för sent, men ja jag är nöjd men bilen. Det vara bara det att jag var tvungen att tjata till mig ett nytt batteri och åtgärd av en dörrkant som var lite jobbigt. Bra bil på alla sätt.

Om du tittar på en så ny bil i samma generation men automat så skulle jag säga att det objektet kan vara ännu bättre än mitt. Automater kommer nog behålla sitt värde längre och jag har inte hört något dåligt om den lådan som sitter i dessa. Köper du T3 automat får du samma effekt som min och det är möjligen det enda som känns lite begränsande med T3. Det är tillräcklig effekt absolut men jag hade en S60 2,4T förut med 200 hk och det märks att den här är lite lugnare. Men det fungerar i de flesta lägen och dessutom snålare motor. Känns skicket bra så kör på.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]