Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616118
Det finns nåt hundratal trådar här om däckbalansering, drivaxlar, slitna knutar, hjullager anliggande broms och liknande. Börja med att läsa dem :-) Sök på vibration
av Tacksam
#1616313
Ja, det kan bero på mycket förstår jag. Jag tänkte bara om det fanns något uppenbart att kolla först men det verkar vara ett detektivarbete. Jag märker att vid högra farter sker det vid såväl gaspådrag som utan. Jag har dock en drivknut (tror att det är på just högra sidan) som börjat knastra - möjligen den rackaren som påverkar?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616324
När jag åkte med utsliten ytterknut fick jag vibrationer vid gaspådrag men om man frikopplade gick den silkeslent. Beror på att kulorna kilar fast i utslitna spår och låser knutens rörelse. Men spåren blir i princip bara slitna i "driv"-riktningen..

Obalans / orunda däck upplever jag ofta gör tvärtom; vibrerar mer om man frirullar och särskilt om man åker över backkrön. Med dragkraft blir det mer friktion i knutarna och obalansrelaterade vibrationer dämpas.. men helt försvinner de inte.

Anliggande broms märks på att det osar bränt om bromsskivorna :-D

Glöm inte att du har ett stödlager på höger drivaxel, kan bli konstigheter när det börjar ta slut..
#1616636
Nu är drivknuten bytt och balansering av däck gjord. Men jag upplever att det vibrerar mer intensivt nu och lite mer mot mitten än ut mot höger. Det sker vid 80 km/h och över vid såväl gaspådrag som frirullande. Jag tror att jag hittade stödlagret och det såg intakt ut men det kan ju vara skadat inuti (och jag är bara lekman i dessa sammanhang).
#1616640
Hoppas du har sett diskussionen om hur viktigt det är att fälgarna passar på centrumtappen utan radiellt glapp. Det räcker med att fälgen hamnar 0.1mm off-center för att man ska kasta bort den fina hjulbalanseringen man gjort. Tappar man bort adapterringen till eftermarknadsfälgar som har stora centrumhål så går det garanterat åt skogen.
För att komma åt skeva däck behöver man göra en Road Force-balansering, inte alla däckfirmor som har Hunter-maskinerna som behövs för detta..
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616645
Hjulet har ju varit avplockat, finns det radiellt glapp så kommer hjulet med stor sannolikhet att hamna i ett nytt läge vid återmonteringen. :-)
Volvo har tydligen haft problem med att alu-fälgar fastnar på navet pga korrosion och detta löste de genom att öka spelet mellan nav och fälg. Klart olyckligt om man är ute efter perfekt balans..
Vibration på höger sida

Hjulet har ju varit avplockat, finns det radiellt […]

Bult svänghjul

Hej. Vad behöver man för hylsa för […]

Dimljus Volvo v60 2020

Ja verkar bara vara när det halvljuset ä[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Var motorn ordentligt varm? Körde han en rund[…]