Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag vill börja med att lämna ett faktum på bordet först - bilar är ett intresse för mig. Jag brinner för bilar och framförallt Volvo. Jag är 40 år gammal och har aldrig ägt något annat. 740, 940, 850, V70 och är nu på min andra V60 (B3 2023)

Det jag vill säga med detta är att jag är den typen som inte bara anser att en bil är ett arbetsredskap för att ta sig från A till B. Jag gillar Volvobilar, tycker om fina bilar och gillar att ta hand om dem. Jag tycker det är värt att lägga pengar på bil. Jag har full respekt för dem som inte tycker så.

Nu är det frugans bil det gäller. Hon har en jättefin V40 2018 T3 med 8500 mil på mätaren. Vi köpte den 2021 med 2000 mil på mätaren och selekt-garanti, och den har varit i princip felfri.

Jag har ansett att det är ganska nice att sälja bilen efter runt 3-4 års ägande. Framförallt Volvo har ganska bra andrahandsvärde och både jag och min fru har känt att kontantinsatsen vi lade in på den första bilen hon köpte liksom har vuxit.

Som ni märker fiskar jag ju lite efter argument för att byta bil - och jag är medveten om det.

Där är absolut inget fel på V40n. Det enda vi inte gillar med den just nu är att den börjar kännas lite omodern och att den är manuellt växlad.

Där är ganska bra andrahandsvärde på den just nu.

Jag sneglar på en lågmilad XC40 T2 2022-2023 åt henne just nu.

Vår månadskostnad för henne går upp kanske några hundralappar men vi får en lite bättre bil samtidigt. MEN jag är såklart medveten om att vi förlänger vår tid hos Ziklo med 72 nya månader... så ja... jag antar vi är fast i det här med att betala av på varsin bil är en del av de månatliga utgifterna... det kanske är hemskt och helt fel? samtidigt som jag inte kan neka till att det är så jäkla skönt att ha moderna fungerande bilar med någon form av garanti. Med småbarn och heltidsjobb har jag varken lust eller tid med kladdande bilar.

Men jag såg idag några videos på youtube som berättade om hur hemskt det är med dessa konstanta skulder på bilar och att man "bara är fri på riktigt när man kör en gammal avbetald bil utan massa lull-lull"

jag kände mig lite illa till mods när jag såg videon och bara kände att "fan jag är kanske helt ute och cyklar här i livet som slänger tusenlappar på att betala av på bilar varje månad"

Samtidigt som en annan del av mig bara känner "men - jag gillar ju bilar - det är en hobby och en livsstil"

Ge mig lite tankar och idéer?
Nej inte värt att ha två billån. Tänk på dina barns framtid och din pension istället.
Har du plats har du råd med två snikbilar istället för en XC40 = alltid en som funkar.

Köpte precis en 2011 Toyota Aygo (Citybug) som andrabil, men den är avbetald på 6-7månader.
Kamkedja och löjligt låga driftskotnader. Byter alla tre tändstiften för samma pris som ett stift till Volvon :party:
Det ända jag saknar är farthållare, men få småbilar med lite ålder som har det.
Hade behållt och ha Volvia som försäkring så kan ni ha maskinskada till 8år eller 17 000 mil samt förlänga den till 10år eller 20 000 mil

Ni vet vad ni har men kan få ett skitexemplar, sen med en handlare som inte vill göra rätt för sina garantier de lämnat eller följa KKL, konsumentköplagen. Ja då lägger ni en massa tid på det. Har fått lägga så många timmar på att få till och med volvohandlare att de ska följa sina åtaganden att det nästan är mer lönt att jobba och betala för det...

Lägg in pengarna i något som ger er mer rörelsefrihet och kapital istället så kan ni köpa bilar sen istället för att betala för lån som gör ekonomi svagare, det är vad jag tycker då :)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Ja jo jag förstår vad du säger. Något som är så jäkla trist bara är när man skaffar sig en snikbil och tänker att "nu jävlar ska jag ha ett billigt bilägande" - och så får man istället lägga tusenlappar här och där på reparationer. Det är så tråkigt att kasta pengar på en gammal bil som inte har något värde öht - och inte bara det - den skänker mig som bilentusiast ingen glädje heller.
Men vill frugan byta eller du?

Sen lägger man ju annars in de tusenlapparna garanterat i en högre värdeminskning, ränta samt kanske högre försäkringskostnad mot eventuellt en eller några reparationer
Micce1980 skrev:Hade behållt och ha Volvia som försäkring så kan ni ha maskinskada till 10år eller 20 000 mil

Ni vet vad ni har men kan få ett skitexemplar, sen med en handlare som inte vill göra rätt för sina garantier de lämnat eller följa KKL, konsumentköplagen. Ja då lägger ni en massa tid på det. Har fått lägga så många timmar på att få till och med volvohandlare att de ska följa sina åtaganden att det nästan är mer lönt att jobba och betala för det...

Lägg in pengarna i något som ger er mer rörelsefrihet och kapital istället så kan ni köpa bilar sen istället för att betala för lån som gör ekonomi svagare, det är vad jag tycker då :)
Tack för dina tankar Micce - tänkvärt.

Jag måste dock säga att jag varit väldigt nöjd med Volvos Selekt Garanti. Jag har haft den på två V60s oc hvi hade även den i 2 år på V40n i fråga. De hanterade både små och större grejor som upkom utan något strul alls
nej jag antar att mitt enda argument är att jag tycker om Volvo och vill ha en till ny Volvo i familjen. V40n har manuell låda vilket frugan tröttnat lite på nu. Hon pendlar 45 min enkel till jobbet varje dag.

Jag vill att ni bara ska säga - självklart ska ni byta bil - vad är det för trams att köra rundor i en 7 år gammal V40 :-D
@hullan, Ja vill ni så ska ni köra på det. Men ekonomiskt positivt blir det inte, tyvärr
Manuell ja, men kör den i alla fall 1000 mil till och sälj innan 10 000 mil om inte annat. Men 45 min kan ju lika gärna vara 30 min 90-väg och då växlar man ju inte så ofta. Kört automat sedan 2017 nu och man går ju inte gärna tillbaka men det är nog lättare att härda ut antar jag :)
Jag håller med föregående talare. :-)

Det finns ytterst sällan några logiska argument för att byta bil. Det finns ännu mer sällan några logiska argument för en semesterresa till Thailand. Det är upp till var och en att prioritera sitt liv.

Jag skulle själv inte gärna låna några större summor till en bil. Jag är lite konservativ där. Lånar gör jag till fastigheter och utbildning. Det är svårt att i förväg tjäna ihop till dessa utgiftsposter. Och de brukar betala sig över tid...

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.