Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1616471
Bytte kylarslangar idag och passade även på att tömma systemet på glykol. Tömde först med avtappningskranen och sen det sista med den nedre kylarslangen.

Tidigare i veckan var bilen inne för byte av värmekran på verkstad. Upplevde redan efter det bytet att den goa volvovärmen inte var kvar. Nu blir det inte bastu längre i bilen. Värme finns men inte lika mycket som innan värmekranen byttes.

Fyllde på glykol, körde en sväng. Öppnade locket och låt den stå på tomgång samtidigt som jag klämde på slangarna. Slangen till termostathuset blev riktigt varm efter ett tag så termostaten öppnade som den skulle.

Tips på vad jag kan kolla?

Gäller 740 b230f. Ingen ac. 1990
#1616501
På dessa bilar utan AC är där en vajer mellan värme ventilen och ett friskluft spjäll som öppnar och stänger på friskluft sidan. Är det inte rätt justerat kommer det in för mycket kall luft jämfört med varm luft. Rätt justerat ska det vara helt stängt för friskluft när det är ställt på max värme
#1616504
Problemet löst. Verkstaden missade att justera vajern fu skrev om. Nu fungerar värmen.
lennarte skrev: Idag, 19:14 På dessa bilar utan AC är där en vajer mellan värme ventilen och ett friskluft spjäll som öppnar och stänger på friskluft sidan. Är det inte rätt justerat kommer det in för mycket kall luft jämfört med varm luft. Rätt justerat ska det vara helt stängt för friskluft när det är ställt på max värme
Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]