- lör 29 dec 2007, 23:25
En funktion som jag saknar i Volvos bilar (tror att det finns hos vissa andra märken) är presetknappar på ratten för olika hastigheter. Då skulle jag, med GPS:ens hjälp, kunna ställa in exakt hur fort jag vill köra då hastighetsbegränsningen är 50, 70, 90 och 110. När jag på avstånd ser skylten som säger att hastigheten går ner från exempevis 90 til 70 trycker jag på 70-knappen och låter bilen motorbromsa ned till rätt hastighet. När hastigheten går tillbaks till 90 gör jag samma sak fast jag trycker på 90-knappen. Tyvärr finns bara ett presetvärde i dagens bilar, och det värdet raderas när du avaktiverar farthållaren. Det hade inte kostat värst många kronor att få till denna funktionalitet - några fler knappar på ratten samt lite mjukvara.
/Ulf
cobrajet skrev:Vill du sänka soppaförbrukningen ska du INTE köra med farthållare.Farthållaren är "dum" och kan inte läsa av vägen som du utan den gasar även vid mindre uppförsbackar där du normalt inte skulle gasa.Där det är plan väg utan många uppförsbackar spelar det ingen roll.Du har säkert rätt i att det är möjligt att köra bränslesnålare vid manuell gas jämfört med farthållare, men det förutsätter att du du är extremt vaksam på din fart samt på vägens lutning. Jag kan ju bara tala för mig själv, men min erfarenhet är att det är mycket lättare att hålla sig på rätt hastigheter (och därmed lägre förbrukning) om jag använder farthållaren flitigt jämfört med när jag gasar manuellt. Det är väldigt lätt att bli fartblind och man vill ju gärna slippa sitta och titta på hastighetsmätaren stup i kvarten. Bättre att kolla på vägen.
En funktion som jag saknar i Volvos bilar (tror att det finns hos vissa andra märken) är presetknappar på ratten för olika hastigheter. Då skulle jag, med GPS:ens hjälp, kunna ställa in exakt hur fort jag vill köra då hastighetsbegränsningen är 50, 70, 90 och 110. När jag på avstånd ser skylten som säger att hastigheten går ner från exempevis 90 til 70 trycker jag på 70-knappen och låter bilen motorbromsa ned till rätt hastighet. När hastigheten går tillbaks till 90 gör jag samma sak fast jag trycker på 90-knappen. Tyvärr finns bara ett presetvärde i dagens bilar, och det värdet raderas när du avaktiverar farthållaren. Det hade inte kostat värst många kronor att få till denna funktionalitet - några fler knappar på ratten samt lite mjukvara.
/Ulf