Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1616026
Motorlampan funkar den har tänds några gånger när motorn gått på bara 3 cylindrar. Kommer inte ihåg om den lyste gult eller rött vid dom tillfällena. Nu har ju bara motorn gått tomgång när ja testat och koppla ur lmm. Har testat och starta motorn varm med lmm urkopplad 4-5 gånger och varje gång har den gått på samtliga cylindrar. Vet dock inte vad man ska dra för slutsats av detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1616046
Lampan börjar inte lysa direkt. Om det är någotsånär likt som Bosch så har datorn två program (open loop och closed loop). När du startar motorn så går den i closed loop. Det är ett program med parametrar som gör att du kan starta och köra bilen i princip utan datorstyrning. När motorn sedan blir varm går den över i open loop och då styrs motorn helt av den information som alla givare som finns i motorn ger till datorn. Och det är när motorn går i detta program kan motorlampan tändas och felkod lagras. Det betyder att när du tar bort kabeln till lmm med kall motor så händer ingenting för att motorn går efter ett fast program (closed loop). Om motorn är varm, går den efter vad givarna ger för signaler (open loop)och lossar du då lå kabeln till lmm så bör du få en lysande lampa och motorn går över till closed loop och du kan i dom flesta fall köra vidare med reducerad effekt. Och ev. då med en lysande lampa.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616055
Ett alternativ till att gissa kan ju vara att besöka en verkstad som har fungerande diagnosverktyg. Men det kanske blir för enkelt :-D
#1616422
Ja ja får kanske göra det men det vore smidigare och kunna läsa dom själv. Men det finns ju tydligen ingen felkodsläsare till en sån bil som en privatperson kan köpa . Testade och starta med lmm urkopplad varm motor. Startade fint ingen motorlampa lyste. Sen Testade ja och starta med lmm ikopplad och då stank det bensin?
#1616493
Det är problem med dessa nästan moderna bilar...... Och det kommer bli ännu värre med dom som idag är nästan nya. För att inte tala om dom som idag är nya.
Jag tror att du kanske ska söka efter en eftermarknads original reparations bok. Jag har en till en Mazda 6 från strax efter sekelskiftet. Laddade ner den från nätet då dottern köpte en sådan. Del är på 1800 sidor tog nästan 2 dygn att skriva ut.... Men där beskrivs ganska noggrant hur man läser felkoder. Jag har inte behövt använda den så mycket då denna bil inte krångladenästan alls. Sök på engelska eller amerikanska sidor. Jag var i kontakt ned en amerikansk firma angående pågens Renault Scenic. Det blev aldrig affär för när jag väl började skruva var det inte sä märkvärdigt.
Det var denna firma jag var i kontakt med. Och det gällde då en eftermarknads original rephandbok.
Du kan prova denna länk
https://www.emanualonline.com/?utm_sour ... 6Bg.UaYFEE
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]