Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev: lör 30 aug 2025, 14:28 Test med husvagn. Många laddstopp....

Pinsamt många... Det skulle dock underlätta mycket om man enbart kunde navigera efter lastbilsladdare så man sparar tid på att koppla av/på husvagnen.
Så roligt är det väl ändå inte med alla dessa stopp med minst 30 min/styck?
Frågan är om man i detta fall skulle tjäna på att ladda till 100%, möjligen med Zeekr 7X som laddar galet snabbt även vid höga procenttal..?
Här är del 2 också

Men ja just släp i allmänhet och tunga sådana som husvagn i synnerhet är ju svårt att lösa. Det är ju snabbare laddning, större batterier eller kanske batterier i vagnen som ska till då. För just förbrukningen är väl svår att göra så mycket åt med luftmotstånd och annat. Kanske.
Med batterier i vagnen kommer man förstås längre på två laddningar. Men det är just det, två laddningar, inte en laddning. Och även vid stopp längs vägen är det två laddningar som behöver göras. Vilket innebär att man inte bara ska ställa av vagnen så den inte är i vägen, den ska in på en laddplats och (tyvärr) ofta kopplas från där så man kan ställa bilen så den också kan laddas samtidigt.
Jag räknade på det här när idén presenterades för några år sedan. Med genomsnittsbatterierna då fick man räkna med en ökad massa på vagnen om 500-700 kg för att det skulle ligga i paritet med en bra dragbil (man vill ju inte att vagnens batteri ska ta slut långt före bilens). För halvstora vagnar som den i testet ovan innebär det att man får gå över till två axlar med ökat rullmotstånd som en konsekvens.
Ja därtill skulle det behövas överföring mellan vagn och snabbare än det förbrukas av bilen. Men även om man får till snabbare laddning så är det ju drygt att behöva ladda efter 15-20 mil, speciellt om man måste koppla av vagnen, så då måste det verkligen vara laddplatser anpassade för att kunna ladda med släp. Man kommer väl inte undan att det är ett edgecase som inte är värt investeringen att anpassa sig efter.
  • 1
  • 454
  • 455
  • 456
  • 457
  • 458
Motorn tappar kraft och dör.

Har varit i kontakt med en bilverkstad som tar all[…]

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]