Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag behöver ta bort midjelisten på en framdörr, XC70 -05.

I Vida står enbart "lossa två täckta clips/styrpinnar samt dubbelhäftande tejp genom att dra rakt ut". Ska man tolka det som att inget behöver lossas från insidan eller ska "clipsen" lossas inifrån? Någon som har några tips? Det känns lite vanskligt att bara börja dra med våld om det är tejp hela vägen.

Vad ska man använda för tejp vid återmontering?
Storfot skrev: Igår, 11:37 Jag behöver ta bort midjelisten på en framdörr, XC70 -05.

I Vida står enbart "lossa två täckta clips/styrpinnar samt dubbelhäftande tejp genom att dra rakt ut". Ska man tolka det som att inget behöver lossas från insidan eller ska "clipsen" lossas inifrån? Någon som har några tips? Det känns lite vanskligt att bara börja dra med våld om det är tejp hela vägen.

Vad ska man använda för tejp vid återmontering?

bör vara samma som på XC70. (som du kan se i klippet finns det ingenstans i insidan som du kan "trycka ut". så allt är utomliggandes. (fokus på själva list-bortagningen), själva omlackningen på videon är inte rekommenderat(om man vill påpeka det)

återmontering med dubbelhäftande 3m tejp möjligtvis?
Jag har haft loss en list på min P80; värme, spännkraft och väntan, då ger sig den dubbelhäftande tejpen så sakteliga.
Men inte för varmt, då blir plastlisten permanent krokig, hårtork var rätt lagom. 80-90 grader kanske blir optimalt.. :-)
Tälj till små träkilar som du trycker in i springan bakom listen och sen trycker du in dem mer allteftersom tejpen lossar.
Ja jäklar, den videon ska man nog inte använda till något annat än att se hur listen sitter... Både rostlagningen och lackeringen var lite...speciell, om man ska uttrycka sig snällt.

Listen var ju hur som helst lätt att få bort. Jag bände ut den baktill så jag fick ut det bakre clipset, sedan körde jag med fisklina för att slippa bända mer än nödvändigt. Jag kom på att det var bra att sätta maskeringstejp precis över och under listen också, det kommer fram lite skit när man petar bakom listen och det är ju onödigt att ställa till med repor. (Jag körde utan värme.)

Konstruktionen verkar lite bristfällig, det ser ju ut som att listen fylls på med skit och så börjar det rosta vid främre clipset.
Innan jag tog bort listen så trodde jag att jag hade rost från en liten skada en cm under listen som krupit upp lite under listen, men det verkar som rosten börjat bakom listen.

Går det att komma åt främre clipshålet från insidan om man tar bort dörrsidan och högtalaren eller är det något mer i vägen? (Ingen genomrost vad jag kan se, men eftersom det är rostigt runt om hålet på utsidan så vore det ju trevligt att ta en titt på insidan också + lägga dit lite rostskydd efter montering av listen.)

Är detta ett "förväntat standardfel"? Jag funderar på om jag ska ta bort listen på andra sidan också och kolla. (Det är ju trevligare att laga rost innan den kryper fram på synliga ytor.) Om det är typ 50/50 att det inträffar inom fem år så väntar jag nog, men om det är väldigt troligt att det börjar krypa fram rost inom 1-2 år så kan jag lika gärna ta det nu. Hur är det med bakdörrarna?

Någon som har en bra lösning på att få bort den gamla tapen? Biltemas Label off funkade bra på dörren, men att få bort tejpen från listen går inte lika bra, det blir ett väldigt skrapande.

(Så ska man bara hitta en bra ny tejp också som sitter ordentligt men inte är omöjlig att få bort i framtiden.)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]