Moderator: Moderatorer

@fjohan82, Sett det där med mattorna på vissa självplockar (skrotar) med. Misstänket att vissa åker förbi när det beslutats att bilen ska skrotas för att hämta vissa tillhörigheter och tar med mattorna då. De va ju bilens tänker de väl. Men ja, tror ändå att vissa har de där liggandes alltid ;-)
Kom på att jag missat att lägga in tygmattorna i våras precis så kanske får det bli ett år med gummimattorna då :-)
Söndagstvätten

IMG_9658.jpeg
IMG_9658.jpeg (1.93 MiB) Visad 6652 gånger

IMG_9660.jpeg
IMG_9660.jpeg (1.46 MiB) Visad 6652 gånger
Micce1980 skrev: lör 23 aug 2025, 09:12 @fjohan82, Sett det där med mattorna på vissa självplockar (skrotar) med. Misstänket att vissa åker förbi när det beslutats att bilen ska skrotas för att hämta vissa tillhörigheter och tar med mattorna då. De va ju bilens tänker de väl. Men ja, tror ändå att vissa har de där liggandes alltid ;-)
Kom på att jag missat att lägga in tygmattorna i våras precis så kanske får det bli ett år med gummimattorna då :-)
Ja man vet aldrig vad som ligger bakom :-)

Jag kommer vänta med att lägga i dessa till våren, använder aldrig tygmattor på vintern.
UnleashFusion skrev: lör 16 aug 2025, 20:27 Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej till 50% off. eller beroende vart man bor men om jag skulle besikta här jag bor skulle det kosta 619kr men åker jag till andra kommun 359kr. klart jag väljer den billigaste
Dåså , besiktning klar för iår, blankt papper som vanligt!
Idag har bilden varit på service, under 3K hos Volvo tycker jag är överkomligt (framförallt med tanke på vad 5,2 liter olja och hallhyra hos OKQ8 kostar).
De fick även se över hjulinställningen efter den senaste tidens resor men då inget behövde justeras blev kostnaden för det 0kr.
Besiktning om en månad blir nästa utmaning! :-)

Har även varit och kikat på lite andra bilar som vanligt, denna gång med fokus på förarstolen hos bilar av senare årsmodeller.
Kom fram till att många bilar inte har dynförlängning och ganska korta sitsar, exempelvis en ID4 GTX, Skoda Enyaq och Tesla Model Y. Trodde de var komfortabla bilar med tanke på att man ser dessa i mängder varje dag.
Stolen i dessa bilar gick inte heller att tilta (höja i framkant) tillräckligt mycket så hela benet kunde villa på stolen, det blev ett "mellanrum/vinkel" mellan benet och stolens framkant när fötterna är plant i golvet framför stolen eller på pedalerna.

Av de jag tittade på sitter jag bäst i Tesla Model X, Mercedes EQS, Hyundai Ioniq 5, Passat TDI R-line (MY25) och ID7 GTX.
Stolen i en Tesla Model S var också skön men det var ett helt företag att komma ur bilen (kändes lägre än min V60), dessutom var ratten ett styre som inte gick att hålla sig i. :-)

En helt annan sak som slog mig när jag gick runt bland bilarna: Många bilar är väldigt repiga och vissa hade ofantligt mycket stenskott.
En Model Y hade en "frunk-huv" och skärmar fram som i princip skulle behöva omlackering efter bara ett par år.
Skulle dra mig för att köpa bil på distans...

Tack för ordet! :-)
fjohan82 skrev:Idag har bilden varit på service, under 3K hos Volvo tycker jag är överkomligt (framförallt med tanke på vad 5,2 liter olja och hallhyra hos OKQ8 kostar
Var idag på en "riktig" bilverkstad. Alltså inte en märkesverkstad. Körde min sväger dit (det är en kompis till honom) för hans V70 varit på AC-service efter att jag fyllt den med Julas svetsgas.......Det var remmen till kompressorn som var helt utsliten och slirade när det blev högre belastning. Tydligen inte rolig att byta, eftersom den inte varit bytt på nästan 30000 mil.
Till saken, ska lämna in Subarun där där nästa vecka för 4000 mil service. Så jag pratade lite med ägaren. Träffat honom förr, han växte upp på våran gata några hus längre upp. Men man känner sig lite gammal när han som ska serva frugans bil var bara en tvärhand hög när vi köpte hus på "hans" gata för 46 år sedan........
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS