NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XR600rg
När jag köpte min Vida & dice för typ 10 år sedan så var det med en liten instruktion om HUR man ändrar någon (kommer inte riktigt ihåg) datum i programmet någonstans inställning för att få vida att fungera längre tid än standard. Nu gnäller Vida om att tiden håller på att gå ut... jag gissar att jag gjorde en modifiering i tidsinställningen då för 10 år sedan & tyckte att 10 räcker ju... Det gör det uppenbarligen inte för jag har bilen kvar & behöver min Vida. Någon som har denna instruktion & kan dela med sig så jag kan ändra igen. Hittar konstigt nog inte min skiva & instruktion & jag har bra koll på mina saker tyckte jag men här har tydligen något blivit lite fel...
Det här skrev jag i en tråd 2018, tror jag kopierade texten från någon annanstans.

För Vida2011d så gick det ganska enkelt att ändra datum, vet inte hur det ser ut i nyare versioner, men borde vara liknande.
Vilket fall som helst så gjorde jag enl följande. Nu vet jag inte om detta funkar om den redan låst sig, men jag tror att det ska fungera.
Först så måste man ändra så man ser filändelser tex exe, rar.
Sedan måste man stoppa Vida högerklick på Vidasymbolen nere i aktivitetsfältet, stoppa så den blir röd
Patchfilen som ska editeras ligger under C , ta en kopia för säkerhets skull, ändra från exe till rar
Öppna med Winrar av nyare version 5..
Där finns en licensfil, packa upp den och öppna i anteckningar, men låt winrar vara öppet
Leta reda på utgångsdatumet, det finns i början av texten i filen 2017-12-31 ändra den till tex 2022-12-31. Spara
Kopiera in txt filen i Rar arkivet igen. Nu finns det två licensfiler en med ändelsen fil och en med txt.
Ta bort licensfilen med ändelsen fil
Ta bort ändelsen txt på den kvarvarande licensfilen den kommer då att döpas till fil, här kan det komma en varning men det är bara att klicka bort.
Stäng patchen.rar
Nu måste den döpas tillbaka till .exe igen så det blir patch.exe
Kör patchen igen.
Se så vida ikonen startar och blir gul om inte högerklicka och starta.
När den blivit grön starta Vida som vanligt
logga in och kolla hur många dagar under datorinställningar.
Oj... nu kommer jag ju inte ihåg detta längre & hittar sorgligt nog inte min skiva & instruktion... Men var det verkligen så..
Jätte tacksam för instruktionen. Skriver ut den & provar under helgen tror jag. Vida har inte låst sig ännu.
Med hopp om en (vida) framtid... :)
Tack
Bara för att vara helt klar här. HETER patch filen på C: patch.rar från början när den ligger där på C: ?? Har inte kollat & bra om man vet vad man letar efter...
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]