Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatsCorner
Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tomgång och under körning. Ex: Jag håller gaspedalen i konstant läge, kör i 80km/tim. plötsligt reagerar motorn som om jag lättat ett ögonblick på gasen vilket jag inte gör, för att strax vara tillbaka på aktuella varv igen. Detta pågår konsekvent under körning! Vad kan det bero på?
MVH
Mats
Användarvisningsbild
av Erik Å
Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa att göra rent i spjällhuset först, det blir kladd på insidan med tiden så att spjället börjar klibba fast. Blir lite av ketchupeffekt när tomgångsregleringen försöker finjustera.
Sen har icke-turbo motorer med denso motorstyrning en luftventil som släpper luft förbi gasspjället fram till insprutarna vid kallstart. Denna ventil klibbar fast med tiden och behöver lite ompyssling och tvätt vart 10:e år eller så :-)
Översiktsbild sist på sida 2 viewtopic.php?f=19&t=175540&p=1547861

Kolla också att de tunnare vakuumslangarna till insuget inte har utvecklat torrsprickor. Speciellt den till map-sensorn.
Tjuvluft kan ställa till med mycket konstigt, sånt lägger krokben för adaptering och automatisk tomgångsjustering..

Är det samma symptom även med avstängd AC? Kärvar kompressorn så märker man tydlig varvtalsdipp när AC-kopplingen slår till. Been there :-)

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Vida 2014D... utgående...

Oj... nu kommer jag ju inte ihåg detta l&aum[…]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]