Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoderna. En del säger immobilizer, andra pekar på VVT-styrningen
Jag fick P1672 nyligen pga dålig VVT-solenoid. Försvann med ny solenoid.
Tror att jag hade P1671 (eller om det var 1670) för många år sen då kontakten till antennspolen vid tändningslåset var oxiderad. Smorde stiften med vaselin och motionerade kontakten sen har den funkat problemfritt senaste 15 åren.

Symptom oftast startvägran; motorn går igång men dör efter en sekund. Sen lönlöst att nöta på startmotorn.. ur med nyckeln, i igen och så startade den hur fint som helst
Nån enstaka gång fick jag felkoden, oftast inte.
Har man väl kommit igång tror jag inte immobilizern har mandat att stänga bränslepumpen, sånt skulle kunna ställa till med olyckor ute på motorvägen t.ex.
P0141 verkar vara avbrott i PTC-värmeelementet i främre lamdasonden. Har haft det själv när bilen var rätt ny.. Ny lambdasond, tokdyr hos Volvo

Sen hittade jag OEM-sond hos trodo till en fjärdedel av priset när jag gjorde andra bytet vid 50k. Du har nog inte samma Denso-lambda dock..
Men vänta, på nätet sägs "sensor 2" och ibland "rear sensor" för P0141.. Men den bakre har väl inget värmeelement..? Skumt
P0443 - fel i solenoiden i EVAP-ventilen. Sitter under batteriet, plugga ur kontakten och mät spolens resistans med en multimeter. Bör vara någonstans 100-400 ohm gissar jag. P0444 betyder öppen krets, lyckas inte lista ut exakt vad 0443 betyder men någon slags avvikelse i ventilens elektriska gränssnitt är det uppenbarligen..
Å andra sidan, här är nån som fick 0443 pga otät "roll-over valve" vid tanken

Då kanske 0443 kan bero på att ventilen fastnat öppen eller stängd.
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=46891
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65650 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
