Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v16v
Nyckeln går in i dörrens låscylinder men det går inte att vrida den.

Frågan är går det att få löst låscylinder från handtaget när det är så?

S60 2006
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tillhållarna har nog kärvat fast pga korrosion och/eller smuts. Blir gärna så när låset aldrig används
Testa att spraya i universalolja
av v16v
Men får man löst cylindern när den sitter fast eller måste den snurra?

Jag har smort den i nästan ett års tid men det verkar inte fungera.
Användarvisningsbild
av Erik Å
v16v skrev: tis 26 aug 2025, 16:15 Men får man löst cylindern när den sitter fast eller måste den snurra?
Vet inte när den sitter i handtaget. På min bil sitter cylindern låst med ett clips på insidan av dörren, tar man bort clipset så trillar cylindern ur dörren ut oavsett vilket läge den står i..
av v16v
Kan det vara så att förra ägaren har bytt handtag utan att byta cylindern?
Går nyckeln i om det inte är rätt cylinder?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tänkbart.. Du lär ju få byta cylinder i vilket fall om den inte går att smörja upp.
Volvo kan antagligen ordna en som passar dina gamla nycklar men den lär inte bli gratis :oops:
Eller så köper du en cylinder på skroten och får ytterligare en nyckel att hålla rätt på :-)
av sicnarf
Många V70 hade problem med tändlåset. Det är snarare så att tändlåset är bytt till ett begagnat.
Han använde nya nyckel till starten och fjärren till dörrlåset. Chipsen har han nog flyttat över också till nya nyckeln.
Jag själv har bytt tändlåset (beg) och har 2 nycklar att hålla reda på. En till dörren och en till starten.
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]