Idag när jag skulle starta på knappen klickade / försiktigt smällde det från motorrummet. Displayen kan också få för sig att släcka ner en kort stund.
Är det batteriet som är kass?
Det låter som den sjunger sin sista vers. bilen kommer säkert gå igång om du kör en booster på batteriet.. men om batteriet i slutändan kommer "ladda upp" efter en tur.. njae , inte värt och riskera? om du råkar åka längre bort än du tänkt. om du inte tänker åka till närmaste biltema/volvo åf och köpa ett nytt batteri och installera omgående då kan jag förstå.
Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra batteri. Gick fint att byta och bilen startade som på beställning vilket ni hade förutspått.
Men. Nu pratas det om bms på olika platser. Har försökt med tändning + ljusbrytare + dimljus + varningsblinkers utan framgång. Misstänker att min 2010a är för gammal eller att jag gör fel.
Finns det något annat knep eller behöver jag be en bekant skicka upp en sån apparat till Umeå?
PS. Eller behöver jag inte göra något alls? Ds.
d1anny2 skrev: ↑Idag, 19:31
Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra batteri. Gick fint att byta och bilen startade som på beställning vilket ni hade förutspått.
Men. Nu pratas det om bms på olika platser. Har försökt med tändning + ljusbrytare + dimljus + varningsblinkers utan framgång. Misstänker att min 2010a är för gammal eller att jag gör fel.
Finns det något annat knep eller behöver jag be en bekant skicka upp en sån apparat till Umeå?
PS. Eller behöver jag inte göra något alls? Ds.
så du försökte göra detta metod?
For a reset of the BMS:
1. Switch on ignition (do not start engine)
2. Switch on dipped beam
3. Press 5x the rear fog light button (do not switch 5x on and off the rear fog light)
4. Press 3x hazard lights button (do not switch 3x on and off hazard lights)
5. Then the battery symbol in the speedometer should flash 3x quickly.
en annan metod var mest till ifall man fick ett meddelande om "low battery" i displayen.. var att dra ut bms-sensorkabeln i 5-15sec och stoppa tillbaka dagen efter eller ja flera timmar* men det borde man väl inte göra för ett nytt batteri?
men samtidigt har vi flera på forumet som bytt batterier på sina bilar och vissa har även skippat göra bms reset och det funkar också. så inget big deal där skulle jag säga.