Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera?

Jag har två st reservdelsbilar, V70N, som jag vill bygga ihop till en fungerande bil.

Bil 1 - V70 2002, 170 hk, Motor B5244S
Bil 2 - V70 2007 Bifuel, 140 hk, Motor B5244SG

Bil 1 har haft kylvätskeläckage, och har av klåpare tyvärr körts med för lite vatten i systemet. Motorn kokte och nu läcker topplockspackningen. Vatten i oljan och tryck i kylsystemet. I övrigt fullt fungerande bruksbil som gått 43 000 mil. Även besiktigad året ut.

Bil 2 är en gasbil. Fullt fungerande. En ganska fin bil egentligen som gått 33 000 mil. Bland annat är det tyvärr för mycket jobb och kostnader för att det skall vara lönt att registrera om den till enbart bensin, och få den genom besiktningen.

Nu tänker jag att det enklaste sättet att få ihop en fungerande, och besiktningsbar bil, är något av följande:
1. Flytta över topplocket från Bil 2 till Bil 1.
2. Alternativt flytta över hela motorn från Bil 2 till Bil 1.

Alternativ 1: Jag antar att topplocken är utbytbara på dessa två motorer.
Alternativ 2. Som jag förstår det skall motorn från Bil 2 fungera i Bil 1, så länge jag flyttar över all kringutrustning från Bil 1-motorn till Bil 2-motorn. Samt att några anslutningar kan vara lite annorlunda, men det borde gå att sy ihop något som fungerar.
Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil 1 om det är den som är dålig och låt bil 2 vara komplett och körbar. Helt klart lite av en chansning, men om det funkar så är det minst jobb och pengar involverat.

Annars skulle jag lägga min röst på alternativ 2.
Marlboroman skrev:Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil 1 om det är den som är dålig och låt bil 2 vara komplett och körbar. Helt klart lite av en chansning, men om det funkar så är det minst jobb och pengar involverat.

Annars skulle jag lägga min röst på alternativ 2.
Du har helt rätt. Det första jag kommer att göra är att lossa toppen i Bil 1 och kontrollera. Om det går att byta packning, och eventuellt plana toppen, så kan detta ju faktiskt vara det bästa alternativet. Fast om toppen i Bil 1 döms ut så är jag tillbaks till alternativ 1 eller 2.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]