Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det är det, men det är oavsett om du ger bilen internet via Bluetooth, WiFi eller om bilen får ett eget SIM-kort. Det Volvo vill säga är att funktionen inte går över mobildataanslutningen som bilen har för Volvo on Call. Du måste ge den internet på något av de tre möjliga sätten.
246 skrev: mån 25 aug 2025, 01:00 Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tunein att föredra, betydligt bättre ljudkvalitet i våra bilar.
Det behöver inte vara så, många stationer sänder i väldigt låg bitrate, och då blir ljudkvaliteten inge vidare. Har inte en bil själv men har provat en del.
Menar du att vanlig FM-radio med bra mottagning har dålig ljudkvalitet i en ny Volvo?
Tack för alla svar.

Har kontaktat bilia angående RTTI buggen och har fått tid nästa vecka på fredag för fix, de sa att de skulle fixa det kostnadfritt också.

Får fundera lite på sim-kort i alla fall. I dagsläget använder jag inte GPS så mycket då jag har börjat lära mig Göteborg. Tycker väl inte att Sensus har varit något vidare när jag provat det heller för övrigt.

Så då kommer sim-kortet eventuellt endast vara till Spotify kanske (lyssnar inte allt för ofta på radio), och då kan jag lika gärna använda spotify via BT. Funderar att koppla upp på android-auto om jag behöver använda GPS vid något tillfälle då jag tycker googles är bättre.

Så det lutar nog till att avsluta abonnemanget jag skaffade (ej aktiverat), aktiveras automatiskt någon gång i oktober annars.
Jag använder Sensus navigation hela tiden. Bara det faktum att man får vägvisning inte bara i mittdisplayen, utan även framför ratten och i headup-displayen gör det överlägset andra alternativ.
Here kan man köra i Android Auto från telefonen, men det är ju samma kartor som sitter i bilen. Google går att köra på samma vis, men får som sagt inte samma smidiga visning som Sensus, det heller.
Bilen stödjer för övrigt Google sökning, när det är bättre på att hitta det man vill, och sedan kan den appen lämna över positionen till Sensus, om man vill. Sensus kräver förstås internet också om man vill att trafikinformationen ska fungera.
20FJan skrev:
246 skrev: mån 25 aug 2025, 01:00 Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tunein att föredra, betydligt bättre ljudkvalitet i våra bilar.
Det behöver inte vara så, många stationer sänder i väldigt låg bitrate, och då blir ljudkvaliteten inge vidare. Har inte en bil själv men har provat en del.
Menar du att vanlig FM-radio med bra mottagning har dålig ljudkvalitet i en ny Volvo?
Absolut! Ljudet skiljer sig (iaf för mig) enormt mycket till Tunein:s fördel. Vet många som provat tilltänkta bilar och ifrågasatt Volvos ljudsystem, standard, H/K och B&W. Ganska givet att de provat radion då inget internet finns i bilen vid testtillfället.
Visst finns det svenska kanaler på Tunein där ljudet inte låter toppen, men beror nog snarare på att det är just gamla låtar.
En kanal från Jordanien kanske inte har samma bitrate som de svenska, det ska jag vara osagt då jag aldrig provat.
Prova gärna och jämför valfri FM-station mot NRJ, RIX etc via Tunein.
Jag kan höra på nyheterna precis lika bra via FM, DAB (där det fungerar) eller TuneIn och hur musiken låter bryr jag mig inte mycket om. Största delen av tiden lyssnar jag inte på den ändå, den bara maler lite i bakgrunden. Däremot kör jag alltid TuneIn av den anledningen att jag bor i ett treriksröse mellan olika lokalradiodistrikt, så vill jag lyssna på P4 via FM hoppar radion omkring mellan tre olika lokalradiosändare hipp som happ. För mottagare med REG-funktion låser den typiskt på en annan än den jag vill höra på... Med TuneIn blir den där jag sätter den.
Intressant, har varit med om dåligt/tråkigt FM-ljud i bilar. Minns inte alla, ett exempel är Peugeot 308 för typ 15-20 år sedan. Är oftast nöjd med FM annars, såväl i hörlurar på jobbet eller i våran Nissan med Bose eller alla äldre bilar jag haft och har, t.ex S40 -09. Har vid många tillfällen upplevt Tunein sämre. Både från Carplay på Nissan-Bose eller det inbyggda i svärföräldrarnas V60. Tyckte det var oanvändbart då jag testade den för ett par år sedan och såg då att streamen låg på 48kbps. Får väl ta och jämföra igen vid tillfälle. Brukar lyssna på en station som ger max 98kbps utan betaltjänst, det är lyssningsbart men jag tycker då klart att FM normalt sett låter bättre.
Sedan föredrar jag också att spara datamängden om samma station finns gratis i luften.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]