Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1616038
Jag söker förgäves en bensinpump till min Volvo 264 GLE 1978. Den har en PRV 2.7L V6 förgasarmotor B27A. Min Volvo verkmästare säger att den gamla främre bränslepumpen är rostskadad och behöver bytas ut. Den bakre pumpen i tanken har han redan bytt men han går bet när han försöker skaffa den här pumpen som han säger har Volvo parts no 1389447.
När man söker med Google på det numret får man träffar på en annan bensinpump från Siemens som har samma nummer. Men verkmästarn säger att det är fel pump.
Vad kan man göra?
Jag har sett att Franska Renault 25 (1974-1997) använder samma motor i förgasarutförande. Finns det någon öppning där?
Jag har hällt massor med rostlösningsolja i den gamla pumpen och den går numera att rotera (trögt) mha en polygrip men jag känner mig inte övertygad om att det kommer att fungera.
Alla råd tas tacksamt emot.
#1616063
Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna motor, men när jag söker får jag fram ett OEM som är 3517422.
Är detta fel pump?
Söker jag på 1389447 får jag fram att det bör vara till B28E vilket jag tolkar som en motor med insprutning, den ser för övrigt helt annorlunda ut: https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bra ... 83-87.html


Hur som helst, är det 3517422 så finns den på bl.a. följande sidor:
https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/br ... ab28a.html
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/vol ... AJQi4__wLu
https://classicvolvorestoration.se/p/br ... lvo-260760
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... 260760?ver
#1616074
Jag håller med om att 1389447 borde vara till B28E. Det är förvirrande att 264 GLE 1978 har två bränslepumpar - en bakre i tanken och en främre nära motorn. I det här fallet är det den främre som behöver bytas eller renoveras. Den bakre är redan bytt. Jag misstänker att det alternativa numret du fått fram avser den bakre pumpen, men att 1389447 som jag fick av verkmästarn på Volvoverkstaden kan också vara fel.
#1616075
Det ser ut som om det är någon sammanblandning. De insprutade (som min B230FD) har en tankpump som lyfter ur soppan och en pump under bilen som håller trycket (i serie med filtret i en klump under bilen under baksätet och i motorrummet sitter en BTR - regulator - med returledning till tanken). Motorn lär gå på bara en av dem om bara bränslenivån är tillräcklig. Det finns kraftigare tankpumpar som helt enkelt ersätter båda - Walbro är ett känt märke för de som rejsar med "Flying brick". Men på förgasarmotorn (t ex B27A) är det tankpump och den "gamla vanliga" mekaniska PÅ motorn, väl? Det är den senare som strejkar på din vagn? Den finns att köpa som fjohan82 har länkat. Fråga din mekaniker igen!
#1616083
Just 1978 kom väl den nya tanken som krävde tankpump för att få fram bränsle till motorn. Tidigare satt huvud (och enda) pumpen bak vid tanken. På insprutnings motorerna (1978 och frammåt) sitter en huvud pump som inte har sugfunktion så därför sitter det en liten pump i tanken. På modeller med förgasare sitter en mekanisk bränslepump med sugfunktion och tankpump behövs inte.
#1616098
Min verkmästare säger att 3517422 är fel pump. Den befintliga trasiga är elektrisk och drivs inte av motorn själv. Verkmästarn har plockat sönder den och den är bortom all räddning. Han har också kontakt med någon som kanske kan få fram en snarlik pump som ersättare. Vi håller tummarna så att vi kan ta den till kontrollbesiktning den här veckan...
#1616124
Det nummer som du fått av honom är till en insprutlingsmotor. Kollade på utländska sidor på detta nummer (1389447) och fick då träff här
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... c/1004917/
Denna pump sitter på 940 med B200E/B230E motor och bara en pump (i tanken). Alla länder hade inte katalysator krav vid denna tid.
Så något är fel här.
Söker jag på bränslepump B27A får jag fram denna bild, och detta känner jag igen. Bränsle punpen sitter i topplocket.
1501030120l.jpg
1501030120l.jpg (65.98 KiB) Visad 33 gånger
Jag jobbade som bilmekaniker då när dessa bilar var nya, och dom dök upp på verkstan ibland. Dessa motorer hade en SU förgasare i större storlek, som Rover, Jaguar, Rolls-Royce med flera hade vid denna tid innan insprutningen "tog över"
Kan det vara så att det någon gång i tiden blivit ombyggt till en förgasarmotor??? Förgasarmotorerna hade svarta ventilkåpor i plåt, medan insprutningsmotorerna hade ventilkåpor i aluminium.
Felkod

Kolkanistern sitter under batteriet. Har en 8mm sl[…]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]

Låscylinder

Tänkbart.. Du lär ju få byta cylin[…]