Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1615932
TommyP86 skrev:
KalleJ skrev:Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o.m bromsokshållarna är nog värda att byta.

Sen keramiska belägg efter det, ska hålla lite längre än vanliga.
Hade varit försiktig med keramiska belägg. Jag fick 4 skivor med extrema parkeringsmärken i skivorna, bara kasta allt och köpa nytt.
Verkar funkar för några, men mina 3500 mil om året funkade det inte på.
Jag hade keramiska belägg bak på min men de slets ned väldigt snabbt. När jag bytte så bytte jag till Ridex billigaste belägg som verkar var metalliska. Dessa har funkat över förväntan slits inte snabbt, bra bromsförmåga och känsla.
#1615933
Är väl ingen adaptiv farthållare på en 2011,
Farthållaren stänger man väl av på ratten ;)

Hur du lite luft i systemet på framhjulen så bör det ju slitas mer fram... tänker jag.

Vad är det för belägg du köper?
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1615934
HakanF skrev:Jag hade keramiska belägg bak på min men de slets ned väldigt snabbt. När jag bytte så bytte jag till Ridex billigaste belägg som verkar var metalliska. Dessa har funkat över förväntan slits inte snabbt, bra bromsförmåga och känsla.
Köper varken budget belägg eller från Autodoc så Ridex blir de nog aldrig på min bil.
Mer metall så sliter de ner skivan snabbare också... så är alltid en kompromiss.
#1615935
KalleJ skrev: lör 23 aug 2025, 23:40 Är väl ingen adaptiv farthållare på en 2011,
Farthållaren stänger man väl av på ratten ;)

Vad är det för belägg du köper?
Denna har adaptiv farthållare, bara att titta på grillen och ratten. :-)

https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 0-18611265
#1615936
fjohan82 skrev:
KalleJ skrev: lör 23 aug 2025, 23:40 Är väl ingen adaptiv farthållare på en 2011,
Farthållaren stänger man väl av på ratten ;)

Vad är det för belägg du köper?
Denna har adaptiv farthållare, bara att titta på grillen och ratten. :-)

https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 0-18611265
Där ser man, min som är snik Summum med helläder utan Adaptiv farhållare då.

Under 1000mil på belägg låter dok helt absurt att det bara skulle vara adaptiv farthållare som orsakar.
#1615948
KalleJ skrev: lör 23 aug 2025, 23:40 Är väl ingen adaptiv farthållare på en 2011,
Farthållaren stänger man väl av på ratten ;)
adaptiv farthållare ingick inte i summum. fanns bara som tilval eller i paket (driver support) på den tiden så kostade det 19000kr för adaptiv farthållare eller så valde man driver support som kostade 18000kr
annars var det den klassiska konstant-farthållare som ingick
#1616022
Ja, den prissättningen råkade jag också ut för när jag köpte min XC70 årsmodell 2012. Inte så svårt att välja där...

Det är knappast så att farthållaren bromsar på något annorlunda sätt än bilen gör annars. Men när du bromsar bara lite försiktigt används mest bromsarna bak, för att undvika "nigning", alltså att bilen sjunker ned fram vid bromsning. Farthållaren bromsar oftast just lite försiktigt, så när den kör blir det förstås mest bromsning bak. Kör du likadant själv blir resultatet detsamma. Jag bromsar inte i onödan när jag kör och jag får också byta oftare bak än fram. Bak höll mina belägg ca 17000 mil på min XC70, fram ungefär 20000 mil. Jag kör med adaptiv farthållare aktiv nästan jämt.

Den XC90 jag har nu vet jag inte riktigt hur det blir med, för den köpte jag begagnad. Men jag bytte fram efter drygt 18000 mil. Då hade förre ägaren "glömt" att de på verkstaden sagt till ett år tidigare att beläggen behövde bytas, så det var inte mycket kvar nu. Någon millimeter till och det hade blivit SJ-broms. Bak är de bättre, men de kan ju vara bytta någon gång innan jag köpte bilen.

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]