Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallner77
#1615915
Hej,

Funderar på installation av dragkrok på V70, 2011.
Är det några konstigheter med det, är det nått man behöver se upp med?

På dragkroksexperten så kan man köpa till
- standard elsats eller
- bilspecifik elsats "Kommunikation med bilens ECU"

Antar att standard elsats innebär strömtjuvar används.

Vad ger det att ha bilspecifik elsats?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1615920
@Wallner77, Hade halt utan tvekan köpt en original Volvo elsats så bilen vet när ett släp mm är på
En krok kan sedan komma lite var som ifrån
Här finns manualer om hur man monterar
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 011?query=
#1615945
ok!
Vilka funktioner får man med volvo orginal elsats?

Parkeringssensorer blir säkert deaktiverade bakåt automatiskt, men finns annan funktion också, så som att antisladd agerar annorlunda med släp inkopplat?
#1615961
@Wallner77, Lite godis att läsa här iaf
viewtopic.php?t=80765
viewtopic.php?t=127987
#1615981
@Micce1980
tack för det! Fanns en del matnyttigt där.

Verkar finnas tre alternativ då:
Alt 1) standard elsats från dragkroksexperten etc.
Alt 2) bilspecific från dragkroksexperten etc
Alt 3) volvo orginal

någon som testat med alt 1)? Som sagt gissar på att detta innebär strömtjuvar. Har strömtjuvar på en av mina bilar (en citroen C5), och det funkar bra, men förstås kan parkeringsvarnaren trigga om dragkroksskyddet sitter lite snett.

Man kan ju tycka att drakkroksexperten etc borde veta vad de håller på med, eller blir det taffligt om man kör via dem. Någon som testat? Erfarenhet från någon som testat 1) och 2) vore trevligt :-)

Vart hittar man volvo orginal annars? Är det skroten som gäller tro?
#1616015
De delar som du behöver för att montera dragkrok finns på skroten för en rimlig penning. Dragkrok, TRM och elsats behövs. Sedan behöver du mjukvara som laddas av en auktoriserad Volvohandlare.

Jag har synnerligen dålig erfarenhet av strömtjuvar till dragkrok och extraljus på bilar jag tidigare haft. Där har det bara varit en tidsfråga till de slutat fungera. Det brukar fungera bra i början, men ge det ett par år med oxideringar så brukar det fungera mindre bra.

Jag monterade en Volvo-orginalkrok med tillhörande TRM och elsats på min V40 -17. Allt fanns på skroten för några tusenlappar. Sedan några hundralappar hos Volvo i samband med service för att få rätt mjukvara.
#1616021
Så kallade strömtjuvar fungerar inte alls nuförtiden. Då bilen vet vilken belastning som det ska vara på olika belysningsfunktioner kommer den i bästa fall att larma för att allting är trasigt, i sämsta fall stänga av funktioner för att de blir överbelastade.

Att installera dragkrok utan att köra med Volvos TRM är bara dumsnålt. Om du ska jaga begagnad Volvo TRM så tänk på att de fram till och med årsmodell 2012 inte klarar av släpfordon som bara har LED i bakljuset. Från 2013 infördes en annan TRM som är LED-kompatibel.

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

nackdelar med Running Boards

läste nyligen att dom inte håller m&ari[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]