Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har nyligen blivit ägare till en Volvo V90 2021 modell med sensus navigation, sedan ungefär 1månad+ tillbaka.

Undrar om det är värt att ha ett separat simkort för internet? Jag har ett Fello kort som jag beställt ( ej aktiverat ) med 10gb surf (kostar 60kr första 2 månader), sedan 120kr / månad. Har inte bestämt om jag ska använda det än eller säga upp det.
Är det mer värt att dela internet via mobilen vid behov?

Min sensus navigation har inte realtidsdata när jag delat internet via mobilen. Är det något bugg? eller kan det vara att jag har en gammal version av mjukvara i bilen?

Min nuvarande version är 2.14.4, vet ej hur gammal den här versionen är, men kan detta vara problemet? men köpte bilen begagnad hos en hyundai/mazda återförsäljare. De har servat den, men vet inte om de ej kunde uppdatera mjukvaran då de inte har tillgång till det?
Hej.
Jag delar ut internet från min mobiltelefon till bilen, det går via wifi eller bluetooth.
Bluetooth ger max ca 1 Mbit/s men det räcker för att se trafiken på kartan och använda väderappen.
Har lyssnat på tune in på det sättet också, det går bra.

Enda nackdelen är att man måste koppla ihop telefonen och bilen om bilen missar att koppla samman automatiskt.

Jag laddar nya kartor via wifi eller USB någon gång ibland, så databehovet är begränsat.

Så förutom bekvämlighet så skulle jag tycka att det inte behövs separat sim-kort.
Jag hade separat SIM-kort första åren i min XC90. Det var bra för att dela ut WIFI till ungarna. Ska du lyssna mycket på Spotify, dela WIFI till ungar, och använda mycket av den "internet"-funktionalitet som finns i bilen är det inte helt fel att ha ett separat simkort.

Numera delar jag internet via telefonen. Det fungerar tillräckligt bra för mig. Som jag använder bilen blir det inga större datamängder.

Beroende på hur du ska använda systemet och vilket abonnemang du har på din vanliga telefon så bör du rätt enkelt kunna välja. Separat SIM-kort är definitivt inte ett måste, men gör livet enklare vid vissa tillfällen.
Jag har haft separat hela tden, först enklare kontantkort med ett par GB (fanns förut i allafall, en billig penning för typ 1 GB ett halvår) främst för att få liveinfo som Volvo skickar och tar emot via molnet, som ger varningstriangel vid halka eller om någon annan volvo har nödblinkers på etc. Connected safety tror jag det heter?
Sedan jar hag fått förmånligt från mobiloperatören så har ett kort knutet till mitt abb för data i bilen där dotterns platta kopplar upp, där jag kan ta ner kartor om jag vill (ofta enklare via USB...), där jag har connected safety, jag kan använda tunein om jag vill.

Så ja, jag rekommenderar något, men det behöver inte vara mycket data om du tar allt annat via USB och inte använder spotify, tunein med mera.

Och jag rekommenderar att kolla med Volvo om mjukvara - hur gamla uppdateringar har du i bilen så att säga.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]