Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1615930
Har en spökande V60 här som ibland kan fungera perfekt och ibland få för sig att bråka 3 gånger under samma provtur. Det som händer är att bilen tappar gaspedalen och går ner på tomgång samtidigt som varvräknaren går ner till noll och det kommer varningar på antisladd och motorstyrdon. Går man in och läser koder så får man massor med koder från andra styrdon att de inte kan prata med ECM och ECM själv klagar på CAN-bus general failure och att den inte kan prata med CEM och ABS. Kort och gott, ECM faller bort från CAN-nätet men fortsätter köra motorn på tomgång så det är bara CAN som försvinner. Detta kan även hända när jag försöker prata med ECM och då svarar den naturligtvis inte. Någon minut senare svarar den som vanligt utan att man rört något. Detta tycker jag talar mot kabelhärva och för ECM-problem internt. Vad säger ni? Batteriet är sprillans nytt för det var min första misstanke då det satt ett Biltema som var svullet och gav 59% health på min batteritestare och låg spänning vid minsta belastning. Nästa steg blir att koppla bort ECM och koppla på osciliskopet på pin A40 och A52 och kolla hur de andra modulerna pratar samtidigt som man bråkar med kabelhärvan. Om jag inte får några bortfall i CAN-trafiken så talar det ännu mer åt kass ECM. Isåfall kommer jag behöva köpa hjälp av någon att klona en SID807EVO ECM.
#1615938
ECM innehåller termineringmotståndet för CAN high så kopplar du bort den och tittar med ett osciliskop blir det fel. Du får börja med att mäta med en multineter, dels mäts resistansen mellan CAN H och CAN L i nätverket och samtidigt röra kabelmattan. Ska vara 60 ohm. Mät även båda can kablarna så de inte ligger mot jord eller spänning.

Har du en powershift växellåda så kolla så inte ledningsstammen ligger emot lådans tråg, brukar skava där.
#1615972
Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 ohms motstånd när man mäter så blir det terminerat o bra. ChatGPT trodde inte termineringsmotståndet satt i ECM men den gubben har haft fel förr. Men i alla fall, kom på ett smartare sätt att leta CAN-bus fallout. Kollade på livedata från ECM samtidigt som jag ryckte och vickade och klämde på varenda kabel jag kunde hitta framme i motorrummet men lyckades inte tappa livedata eller sätta en endaste felkod trots att jag gick över allt två gånger. Har man sett Mackans skräckvideo om hur dåliga Volvos kabelhärvor är så känns det ju nästa säkert att det ändå handlar om härvan men tycker väl att man ska kunna provocera fram ett fel genom att rycka och dra och klämma på allt, tycker ni inte det? Kan det inte vara ECM som bråkar trots att allt stämmer EXAKT på Mackans symptom. Varvräknaren försvinner och antisladdvarning och motorn på tomgång.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]