Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alles !
Har de senaste åren fått byta bromsbeläggen bak med väldigt täta intervall.
Brukar vara helt slut efter ca 8-900 mil bara.
Jämt slitna på bägge sidorna varje gång.
Har kollat oken och glidpinnar men de funkar bra. Bilen har elektrisk hambroms.
Bilen och hjulen rullar lätt på bägge sidorna.

Vad kan felet vara ???

Ser att det bildas mer bromsdam på fälgarna än vanligt.

Tacksam för svar...

Börjar bli trött på att byta belägg 2 gånger om året.
Ett vanligt förekommande bekymmer är att de metallbleck som man sätter på oket och som beläggen sedan ligger i, de blecken går inte in riktigt för det är rost i botten på spåren som de ska sitta i. Då ligger blecken för högt och det försvårar för beläggen att backa tillbaka ordentligt efter en bromsning. Hade samma fenomen på en av våra XC70 innan jag förstod var skon (eller snarare belägget) klämde.
Avhjälpes med mekanisk bearbetning av rosten.
Hjulen går lätt och oken är genomgågna.
Ingen anliggning på senaste 2 besiktningarna.
Funderar på om det är något fel på bromskraftsfördelningen, bromsservot , den elektriska handbromsen eller dylikt som gör att bakbromsen nyttjas mer även vid lättare inbromsning än den skall .....
Har använt belägg från Biltema innan har nu köpt andra på Autodoc och se om de håller längre.....

Blir inte klok på vad det kan vara
Skall kolla blecken vid kommande byte

Det skumma är att alla beläggen blir istort sett utslitna samtidigt. Känns inte som om det skulle bli det vid något kärvande ok, glidpinne eller dylikt....hm...
Det pratas om att adaptiva farthållaren använder bakbromsarna för att justera hastigheten och att beläggen bak därför nöts snabbare.. har ingen aning om det verkligen är så :-)
Min gamla V70 gör definitivt inget sånt, allt var enklare på stenåldern :-D

Anliggande broms kan man diagnosticera genom att åka ett par mil på landsväg utan att använda broms och stanna med motorbroms / uppförsbacke. Slicka på fingret och känn försiktigt på skivorna, i princip ska de vara iskalla runt om. Är nån skiva varm så ligger bromsoket på..
[quote="Erik Å"]Det pratas om att adaptiva farthållaren använder bakbromsarna för att justera hastigheten[/quote]

Joo visst är det så. Ligger du i en bilkö med farthållare på så funkar det så.
Erik Å skrev: Igår, 18:48 Det pratas om att adaptiva farthållaren använder bakbromsarna för att justera hastigheten och att beläggen bak därför
Jag har slitit ner bromsbelägg på ett år med hjälp av farthållaren, det brukar gå två byten bak på ett byte fram. Typ. :-)
KalleJ skrev:Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o.m bromsokshållarna är nog värda att byta.

Sen keramiska belägg efter det, ska hålla lite längre än vanliga.
Hade varit försiktig med keramiska belägg. Jag fick 4 skivor med extrema parkeringsmärken i skivorna, bara kasta allt och köpa nytt.
Verkar funkar för några, men mina 3500 mil om året funkade det inte på.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]