Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denver
Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Lucia.
Ska troligtvis behålla den många år.
Tips på förebyggande vård emottages!
Erik
Användarvisningsbild
av Erik Å
De där har väl i princip ingen underredsmassa alls på undersidan? Vore det min bil skulle jag överväga att kladda på sånt åtminstone i hjulhusen. och under golvet bakom fram- respektive bakhjul där plåten blästras av stenskott. Plus att spraya någon form av vax på alla förzinkade ytor. Vägsaltet bryter ner zinkskiktet på ett par vintrar annars.. :-/

Har du bilen i garage? En avfuktare och några fläktar gör underverk med att snabbt få bilen torr när man vart ute i ruskväder. Bromsar nedbrytningen rejält så att säga :-D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Underredsbehandling (och självklart hålrum)
Foliera med bra folie överallt där det är utsatt; skärmkanter, dörrkanter, stötfångarskarvar. Kolla också så inte lampor osv ligger mot lacken.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hålrum kan man nog vänta med tills bilen är 6-7 år, där ska det redan finnas vaxbehandling från fabrik.
Det talas mycket om stenskott som startar rost ovanför vindrutan, är det på V90 detta inträffar..?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Sådana skador är vanligt förekommande på flertalet modeller, fick det åtgärdat på min S60 MY16 för några år sedan. Vid bilköp efter det har jag varit noga med att leta efter stenskott ovanför vindrutan. PPF på området är en bra investering om man planerar ett längre ägande.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]