Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marw77
Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den inne för felsökning och man säger att det man behöver byta takkonsollen för SOS knappen är trasig . Den larmar på kortslutning till jord och kortslutning till spänning eller öppen krets. För att byta tar man ca 5000kr och då får man en nyare modell som man behöver programera. Hittar en liknande begagnad för 500kr min fråga är om den behöver programeras?
av Xanthopteryx
DU lär garanterat behöva programmera.
Är det bara knappen vi pratar om här eller V0C-modulen?
Modulen kan du i så fall fundera på om det är värt att ta den gamla nu när telenätet stänge - den begagnade kanske slutar funka, medan den nya är anpassad efter 4G och 5G.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där finns vad jag minns bara knapparna, lampor och lite enkel elektronik. Borde inte vara något som behöver programmeras.
Larm för kortslutning till jord låter mer som ett skadat kablage någonstans mellan takkonsol och VoC-enhet. Eller om fukt kanske fått mönsterkortet i konsolen att korrodera. Titta runt kontaktdonen, knapparna kopplar in två olika motstånd beroende på om man trycker OnCall eller SOS så fel där kan inte ge kortis till jord.
Eller så falsklarmar VoC-enheten pga internt fel, fullt möjligt
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]