NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av subtector
#1615444
Tjenare!
Fråga inte hur, men har råkat dra av bulten som håller vevaxelns remskiva (se bilder). Den sitter alltså kvar i vevaxeln och är dessutom gänglåst.

Frågan är om det är realistiskt att försöka själv med Biltemas skruvutdragare, eller om det bara är bättre att låta en verkstad ta hand om det direkt? Någon som har erfarenhet av liknande f*ckup?

Tack på förhand!
1.png
1.png (1.18 MiB) Visad 852 gånger
0.png
0.png (703.92 KiB) Visad 852 gånger
Senast redigerad av 1 subtector, redigerad totalt 0 gånger.
#1615675
kvillebäck skrev:Nog inga problem men du behöver värma lite så gänglåsningen släpper. Kan gå med varmluftpistol men en liten värmare är bättre.
Tack för svar! Har tyvärr ej tillgång till el så blir svårt med värmepistol, men har en gasolbrännare från Biltema, borde funka.
Dum fråga kanske men, ska man fokusera värmen på änden av bulten eller försöka jämnt värma hela änden på vevaxeln?
#1615676
Marnlasse skrev:Ett körnslag och en vänsterborr så löser det sig.
Tack för svar!
Ska man borra med lite mindre borr först, se om det biter och sen gradvis köra på med större borr, eller blir det bäst att köra på med "så stort borr som möjligt" direkt?
#1615698
subtector skrev: tis 19 aug 2025, 19:00
kvillebäck skrev:Nog inga problem men du behöver värma lite så gänglåsningen släpper. Kan gå med varmluftpistol men en liten värmare är bättre.
Tack för svar! Har tyvärr ej tillgång till el så blir svårt med värmepistol, men har en gasolbrännare från Biltema, borde funka.
Dum fråga kanske men, ska man fokusera värmen på änden av bulten eller försöka jämnt värma hela änden på vevaxeln?
Lättare att inte elda upp något med en lite mer centrerad låga. Behöver inte bli glödgad för att gänglåsningen skall släppa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1615699
Gänglåsning "släpper" vid (ungefär) 100 - 150° så borrar du hål i skruven, Konsentrera en ganska smal låga på skruvänden. Slå in en lagom 6-kant/torx hylsa i hålet och skruva ur den.
#1615820
Marnlasse skrev:Jag skulle testat så stor som möjligt.
kvillebäck skrev:
subtector skrev: tis 19 aug 2025, 19:00
kvillebäck skrev:Nog inga problem men du behöver värma lite så gänglåsningen släpper. Kan gå med varmluftpistol men en liten värmare är bättre.
Tack för svar! Har tyvärr ej tillgång till el så blir svårt med värmepistol, men har en gasolbrännare från Biltema, borde funka.
Dum fråga kanske men, ska man fokusera värmen på änden av bulten eller försöka jämnt värma hela änden på vevaxeln?
Lättare att inte elda upp något med en lite mer centrerad låga. Behöver inte bli glödgad för att gänglåsningen skall släppa.
lennarte skrev:Gänglåsning "släpper" vid (ungefär) 100 - 150° så borrar du hål i skruven, Konsentrera en ganska smal låga på skruvänden. Slå in en lagom 6-kant/torx hylsa i hålet och skruva ur den.

Stort tack för tipsen & förslagen mina herrar, det löste sig betydligt lättare än jag hade skrämt upp och förväntat mig.
Jag värme upp bulten 1-2 minuter, gick sedan upp i lägenheten i 35-45 min för att låta bulten kylas ner, ca 5mm in i bulten med vänsterborret så kom bulten ut utan protester. :party: :party:
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]