Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1615802
batmac skrev:
joysam skrev: Är det jobbigt att bli rättad när du kommer med rena felaktigheter?
Jag har inte kommit med några felaktigheter, men du kanske inte är läskunnig.
Du mer än antyder att det inte skulle finnas mekanisk dörröppning i Tesla.

Förstår att det sved att bli rättad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1615804
joysam skrev:Du mer än antyder att det inte skulle finnas mekanisk dörröppning i Tesla.
Det gör jag faktiskt inte. Jag skriver i mitt första inlägg (som var ett allmänt inlägg om elbilar och dess handtag)

..att inte bara ha riktiga handtag på insidan också. Det borde ses som en säkerhetsrisk. Absolut, det finns i bästa fall nåt handtag att dra i som nödlösning undanstoppat... men liksom, varför?

och i mitt efterföljande inlägg

"Att vilja ha mekanisk dörröppning innifrån känns väl rätt rimligt ur ett säkerhetsperspektiv, speciellt när det elektriska bara känns som en gimmick."

Jag har inte någonstans påstått att Tesla saknar mekansik öppning på insidan, jag har motsatt mig den elektiska och avsaknaden av "riktiga" handtag istället. För vad du än tror så har jag haft tesla.
joysam skrev:Förstår att det sved att bli rättad.
Visst, om det får dig att må bättre.
#1615806
batmac skrev:
joysam skrev:Du mer än antyder att det inte skulle finnas mekanisk dörröppning i Tesla.
Det gör jag faktiskt inte. Jag skriver i mitt första inlägg (som var ett allmänt inlägg om elbilar och dess handtag)

..att inte bara ha riktiga handtag på insidan också. Det borde ses som en säkerhetsrisk. Absolut, det finns i bästa fall nåt handtag att dra i som nödlösning undanstoppat... men liksom, varför?

och i mitt efterföljande inlägg

"Att vilja ha mekanisk dörröppning innifrån känns väl rätt rimligt ur ett säkerhetsperspektiv, speciellt när det elektriska bara känns som en gimmick."

Jag har inte någonstans påstått att Tesla saknar mekansik öppning på insidan, jag har motsatt mig den elektiska och avsaknaden av "riktiga" handtag istället. För vad du än tror så har jag haft tesla.
Du skriver ju utifrån dina erfarenheter av Tesla. Du nämner Tesla.

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och inte inte att det finns riktiga mekaniska öppnare är ju ytterst märkligt.

De är inte undanstoppade, de är inte ersatta av någon flärp. De sitter precis där de borde sitta för att de ska vara enkla att hitta vid en nödsituation.

Men du avser alltså inte Tesla i dina inlägg. Bra, då var det utrett.

Vilka elbilar har inte möjlighet till mekanisk öppning av dörrarna inifrån?
Vilka har gömt undan dem och bara har en liten flärp?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1615808
joysam skrev:Hur du kunde ha en Tesla i flera år och inte inte att det finns riktiga mekaniska öppnare är ju ytterst märkligt.
Men varför tror du att jag inte känner till dom?
joysam skrev:De är inte undanstoppade, de är inte ersatta av någon flärp. De sitter precis där de borde sitta för att de ska vara enkla att hitta vid en nödsituation.
Jag tycker att en lucka som döljer en vajer är att vara undanstoppade. Med Tesla som exempel då eftersom du har snöat in på det. Te.x Zeekr 7x är bättre, där sitter handtaget synligt ungefär på samma ställe, men jag tycker inte att ett handtag nere i förvaringsfacket är optimalt heller men det är iallafall lätt att se.
joysam skrev:Vilka elbilar har inte möjlighet till mekanisk öppning av dörrarna inifrån?
Förhoppningsvis ingen alls?
joysam skrev:Vilka har gömt undan dem och bara har en liten flärp?
Tesla :-)

Jag tror jag får försöka omformulera mig en aning, för uppenbarligen har jag inte gjort mig förstådd. Eller så kanske jag får vända på det; varför ska det finnas två uppsättningar dörröppnare där den ena riskerar att vara på ett ställe där det inte är naturligt att hitta den i en nödsituation (som kanske aldrig sker), speciellt om man har vant sig vid den andra? Finns det någon fördel med en elektrisk öppning, tillför den något? Är det t.ex ett måste för att justera ner fönstren vid ramlös dörr? Då kanske WVs lösning där både den elektriska och mekaniska i samma handtag är bra.

Jag hävdar inte heller att alla elbilar har detta, jag har inte provkört alla elbilar ännu och jag har inte ägt dom heller (om det är ett krav för att ha en åsikt) men jag tycker att handtaget ska sitta på ett förväntat ställe och fungera både till vardag och i en nödsituation. Det ska inte finnas några tvivel. Jag tycker heller inte att blinkersknappar på ratten är vettigt, men det verkar inte vara så många som anammat det. Däremot så verkar det vara lite fler som går bort från det här med att ha en spak för torkare och en för blinkers, torkararmen ersätts av "växelväljaren" istället.

Det börjar kännas lite som bagagediskussionen igen.
#1615819
lennarte skrev:Angående fönstervev. Volvos Långnos (LV180) hade en "snabbvev". Har aldrig sett det mer än på denna (last) bil. Det var en lång vev (25 kanske 35 cm), jag var inte så stor då ( mitten på 50-talet) så jag kanske överdriver....... Men det var bara ett halvt varv på veven mellan upp och ner på rutan i dörren.
Den levde ett tag till. När jag gjorde militärtjänst hamnade jag som förare i en Volvo L485 (Viking) från 1964. Snabbveven fanns där också.
#1615828
batmac skrev:
joysam skrev:Hur du kunde ha en Tesla i flera år och inte inte att det finns riktiga mekaniska öppnare är ju ytterst märkligt.
Men varför tror du att jag inte känner till dom?
joysam skrev:De är inte undanstoppade, de är inte ersatta av någon flärp. De sitter precis där de borde sitta för att de ska vara enkla att hitta vid en nödsituation.
Jag tycker att en lucka som döljer en vajer är att vara undanstoppade. Med Tesla som exempel då eftersom du har snöat in på det. Te.x Zeekr 7x är bättre, där sitter handtaget synligt ungefär på samma ställe, men jag tycker inte att ett handtag nere i förvaringsfacket är optimalt heller men det är iallafall lätt att se.
joysam skrev:Vilka elbilar har inte möjlighet till mekanisk öppning av dörrarna inifrån?
Förhoppningsvis ingen alls?
joysam skrev:Vilka har gömt undan dem och bara har en liten flärp?
Tesla :-)

Jag tror jag får försöka omformulera mig en aning, för uppenbarligen har jag inte gjort mig förstådd. Eller så kanske jag får vända på det; varför ska det finnas två uppsättningar dörröppnare där den ena riskerar att vara på ett ställe där det inte är naturligt att hitta den i en nödsituation (som kanske aldrig sker), speciellt om man har vant sig vid den andra? Finns det någon fördel med en elektrisk öppning, tillför den något? Är det t.ex ett måste för att justera ner fönstren vid ramlös dörr? Då kanske WVs lösning där både den elektriska och mekaniska i samma handtag är bra.

Jag hävdar inte heller att alla elbilar har detta, jag har inte provkört alla elbilar ännu och jag har inte ägt dom heller (om det är ett krav för att ha en åsikt) men jag tycker att handtaget ska sitta på ett förväntat ställe och fungera både till vardag och i en nödsituation. Det ska inte finnas några tvivel. Jag tycker heller inte att blinkersknappar på ratten är vettigt, men det verkar inte vara så många som anammat det. Däremot så verkar det vara lite fler som går bort från det här med att ha en spak för torkare och en för blinkers, torkararmen ersätts av "växelväljaren" istället.

Det börjar kännas lite som bagagediskussionen igen.
Ena stunden drar alla passagerare i fel handtag vilket riskerar att de ramlösa dörrarna havererar fullständigt.

I nästa stund är det helt jävla omöjligt att hitta dörrhandtagen vid en nödsituation.

Ena stunden är det otroligt viktigt ur en säkerhetsaspekt att ha mekaniska dörröppnare och dåligt att det inte är så på elbilar.

I nästa stund känner du inte till en enda elbil som inte har mekaniska dörröppnare.

Jag är ledsen, men din argumentation går liksom inte ihop.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 452
  • 453
  • 454
  • 455
  • 456

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]