Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny på forumet och inte helt hemma på bilar så söker därför lite tipps.

Jag har som sagt precis införskaffat en Volvo v70 d3 2011 manuell som gått 23000 mil och vill göra lite förebyggande service på den.
Enligt föregående ägare byttes kamremmen 2018 vid 17000 mil, det finns dock inget klistermärke i motorutrymmet och jag är osäker på om detta är sant. Då det har gått 7, snart 8 år sen det påstådda bytet (alltså snart dags att byta ändå) så tänker jag att jag vill byta den i förebyggande syfte.

Finns det något annat jag borde göra i samband med detta för att så gott det går säkerställa att bilen rullar många år och mil till?

Har hört skräckhistorier om multiremmar/ac remmar som gått av och trasslat in sig i annat och i princip förstört hela motorn.

Borde jag samtidigt byta multiremmen? Borde jag även byta ac rem, eller drivs acn av multiremmen i denna bil?

Jag funderar samtidigt på om jag borde byta olja i växellåda, kanske även spola växellådan i samband med oljebyte?

Är det något annat jag borde se över när jag ändå är igång?

Alla tipps och förslag välkomnas!

Tack på förhand!

Mvh Thomas

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]