Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1615697
Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och dör när motorn blivit varm. Dålig gnista som hoppar runt på stiftet och sotiga tändstift. Går inte att läsa ut felkoder. Kan tillägga att den har kondensator av en konstig typ med 2 kablar. Är tacksam för hjälp.
#1615711
Har du tändstift med en elektråd kan du knacka ner sidelektråden lite. Har du inget bladmått så är måttet som du ska ha ungefär som tjockleken på materialet i en vanlig gammaldags tändsticksask. Du skriver kondesator??? Har du brytarspetsar på den!!!
Sotiga svarta tändstift byts alltid, gnistan går alltid den lättaste vägen, och det kan vara över isolation om den är svart av sot.
#1615733
Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 månad sedan för att dom andra var sotiga. verkar komma för mycket bensin när motorn är varm, för den stinker bensin och motorn går även upp i varv vid varmstart precis som att man chokar. Ja har bytt tempgivaren och även lambdasond men inget har hjälp. Ja det är lite konstigt det där med kondensatorn. Den har inte brytare utan en rund plåt med hål i som snurrar i en plast mojäng som ska ge gnista på något sätt.
#1615745
wallentin skrev:Ja det är lite konstigt det där med kondensatorn. Den har inte brytare utan en rund plåt med hål i som snurrar i en plast mojäng som ska ge gnista på något sätt.
Tänkte väl det......
Det som sitter i fördelaren är det som i äldre Volvo kallas för Hallgivare, senare modeller har en vevaxelgivaren som mäter mot svänghjulet. Blir mer exakt mätning då.
Du måste ha felkod på avgasreningen om motorn går så illa. Det finns en varningslampa (oftast gul) som ska lysa om inte avgasreningen fungerar. Kolla i din instruktionsbok, där bör stå om hur det fungerar.
Vad du kan göra först är att skruva av en batteri kabel I 4 - 5 minuter, då bör eventuella felkoder nollas och bilen kan gå bättre en stund. Att läsa felkoder är en bra hjälp i felsökningen.
#1615763
Ja motorlampan har tänds några gånger när ja startat bilen varm. Det finns obd2 uttag men kontakten är en nissan variant så ja blev tvungen att köpa en adapterkabel, men obd2 läsaren får ingen kontakt med bilen. Har googlat men hittar ingen obd läsare som passar. Får tilägga att den startar direkt och går perfekt kall, men med varm motor får ja nöta länge på starten och när den startar går den bara på 3 cylindrar i 15 sek och stinker bensin
#1615766
Om du tror att det är spridar fel, prova då med STP tillsatser för spridar regöring. Hjälper inte det kan du kan skruva av hela bränslerailsen med spridare och allt. Var försiktig, spridarna är av plast. Lägg allt ovanpå motorn med någon form av kärl under. Be någon köra på starten och titta noga på spridarna. Det ska vara en jämn, rund stråle. Som den högra bilden.
nedladdning.jpeg
nedladdning.jpeg (4.25 KiB) Visad 91 gånger
Det är möjligt att det är samma typ an felkoder som Volvo (och många andra Tyska bilmärken) hade på den tiden. Många japanska bilar hade då ett licens tillverkat Bosch insprutnings och tändsysrem. I så fall funkar det kanske att bygga en egen felkodsläsare med en blinkdosa srån en äldre Nissan modell eller kanske t.o.m en gammal Volvo och ett OBDII uttag från Kjell o Co.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]