Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1615665
Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i förarmiljöerna som nu för tiden, oavsett framdriftsteknik, även om jag tycker att just elbilar generellt verkar gå i bräschen..

Det är ofta väääldigt mycket information på 'instrumentpanelen' framför ratten (utöver mittskärmen), information som kan vara kul/intressant och ibland av godo.. Men problemet är att det (alla detaljer) lätt tar uppmärksamhet från själva körningen..

Jag vet inte hur stort problem det kan tänkas vara på 'gruppnivå' med avseende på 'aktiv säkerhet', så det vore riktigt intressant med en testgrupp på, säg 500 personer, där 30st är klassade som 'extra bilintresserade' och som gillar nya finesser.. och övriga 470, en blandning av folk, alltifrån folk som kanske inte ens borde ha fått körkort, till den stora massan som ligger mellan 10 och 90% i nån form av normalfördelning, får köra olika nya bilar i vardagen under några veckor, bilar som är utrustade med 'all möjlig vetenskaplig övervakning' för senare utvärdering.. Och som referens, görs samma tester med äldre bilar, säg 2000-2010..

Staten ('påtvingat' av EU?) införde ju mobilförbud när man kör, vilket är en vettig lag, men som inte åtlyds särskilt bra tycker jag mig se, alltför ofta.. Men att lagstifta kring bl a 'förarmiljö' verkar ju alltjämt vara en helig ko som inte får röras, helst inte ens pratas om, trots 'nollvisionen' (som inte omfattar någon vision om noll invaliditetsskador eller ens skador, mig veterligen)..

Ett steg på vägen, i brist på lagar, skulle kunna vara om t ex EuroNcap tog tag i saken och utvidgade sina säkerhetstester till att även omfatta förarmiljön.. Och sen skulle man kunna ha en lag där biltillverkarna/åf är tvingade att 'skylta' bilarna med 'klassningen'.. Lite som energiklassning för elkonsumentprodukter, som det ju är lag på..
Eller inom 'industrin' för den delen, där det finns tvingande direktiv (lagar) och väldigt ofta standarder, som om de åtföljs, automatiskt uppfyller direktiven..
Eller för den delen inom bilindustrin faktiskt, när det gäller t ex avgasrening och en del annat.

Möjligen kvalar inlägget in för en egen tråd 😇, men 'elbilar' verkar som sagt gå i bräschen när det gäller 'nya lösningar'..
#1615690
Okalettos skrev:Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i förarmiljöerna som nu för tiden, oavsett framdriftsteknik, även om jag tycker att just elbilar generellt verkar gå i bräschen..

Det är ofta väääldigt mycket information på 'instrumentpanelen' framför ratten (utöver mittskärmen), information som kan vara kul/intressant och ibland av godo.. Men problemet är att det (alla detaljer) lätt tar uppmärksamhet från själva körningen..

Jag vet inte hur stort problem det kan tänkas vara på 'gruppnivå' med avseende på 'aktiv säkerhet', så det vore riktigt intressant med en testgrupp på, säg 500 personer, där 30st är klassade som 'extra bilintresserade' och som gillar nya finesser.. och övriga 470, en blandning av folk, alltifrån folk som kanske inte ens borde ha fått körkort, till den stora massan som ligger mellan 10 och 90% i nån form av normalfördelning, får köra olika nya bilar i vardagen under några veckor, bilar som är utrustade med 'all möjlig vetenskaplig övervakning' för senare utvärdering.. Och som referens, görs samma tester med äldre bilar, säg 2000-2010..

Staten ('påtvingat' av EU?) införde ju mobilförbud när man kör, vilket är en vettig lag, men som inte åtlyds särskilt bra tycker jag mig se, alltför ofta.. Men att lagstifta kring bl a 'förarmiljö' verkar ju alltjämt vara en helig ko som inte får röras, helst inte ens pratas om, trots 'nollvisionen' (som inte omfattar någon vision om noll invaliditetsskador eller ens skador, mig veterligen)..

Ett steg på vägen, i brist på lagar, skulle kunna vara om t ex EuroNcap tog tag i saken och utvidgade sina säkerhetstester till att även omfatta förarmiljön.. Och sen skulle man kunna ha en lag där biltillverkarna/åf är tvingade att 'skylta' bilarna med 'klassningen'.. Lite som energiklassning för elkonsumentprodukter, som det ju är lag på..
Eller inom 'industrin' för den delen, där det finns tvingande direktiv (lagar) och väldigt ofta standarder, som om de åtföljs, automatiskt uppfyller direktiven..
Eller för den delen inom bilindustrin faktiskt, när det gäller t ex avgasrening och en del annat.

Möjligen kvalar inlägget in för en egen tråd Bild, men 'elbilar' verkar som sagt gå i bräschen när det gäller 'nya lösningar'..
ICE-bilar har ju länge haft massa info som för de allra flesta är helt onödig under större delen av deras bilägande.

Varvtal motortemp är bara två exempel på helt ointressant info för den som kör sin V70 2.4 med automatlåda mellan hemmet och jobbet 7 km bort.

Tesla har ju varit fenomenalt duktiga på att ska en förarmiljö fri från massa onödig info.

De skulle kunna bli ännu bättre, men de är en bra bit på väg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1615706
Poäng på det där med displayer, men i realiteten har jag inte mer info i mina elbilar vid navlig körning än en annan bil av liknande ålder. Jag kan dessutom välja bort en del om jag så önskar.
Ett plus på nya bilar är ju dessutom talstyrningen vilken gör att man aldrig behöver leta knappar till stolsvärme, temperatur och en hel del annat..
Ett snabbt " Hej google, jag fryser" räcker för att höja innertempen.

/Thomas
#1615707
Jag tycker det är synd att många elbilar saknar skärm helt eller har en bytteliten skärm framför ratten. Det är inte ett problem, och många gånger föredrog jag att ha hastigheten på mittenskärmen i Teslan för att den kommer i bättre ögonhöjd. Men jag tycker det är väldigt trevligt att ha kartan i skärmen framför istället för på sidan. HUD finns såklart men jag är inte så förtjust i det.
#1615710
20FJan skrev:Eller en fördel? Då är det ju ledigt utrymme för att montera telefonen, så kan den visa hastighet och/eller navigering.
Telefonen för att visa navigering och hastighet? Finns det någon bil som inte redan visar det i skärm i bilen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 449
  • 450
  • 451
  • 452
  • 453
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]