Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiklund66
Har en V70 1,6 Diesel som går dåligt under 2 tusen varv. Känns som den inte går på alla cylindrar. Men då den står på tomgång å man rycker ut en å en spridare får den ca samma reaktion på alla... Någon som har nån idé vaf detta kan vara?
av Wiklund66
Partikelfiltret är tomt, egr ska vara urkopplad. Inga felkoder. Det märkliga är att den gick ok. Sen upptänkte vi att 4:e spridaren hade lekage. Jag lämnade in den på firma för att byta spridartätning. När jag får tillbaka den går den såhär dåligt/ryckigt under 2 tusen varv. Felsöker lite å upptäcker att en tryckslang är sprucken. Byter den utan framgång, bilen går precis likadant. Spridaren ser något misshandlad ut efter firman bytte tätning. "Tvingar" dem att byta spridare då problemet uppstod i samband med att dom bytte tätning. Dom går med på detta men problemet kvarstår....
Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare på min d2a sporadisk. Jag upplevde att den kanske gick lite ryckigt på låga varv till en början främst innan spridarna blivit kodade. Det tar ganska många mil innan spridaren blir automatiskt kalibrerad av bilen. Finns en funktion i obd läsare att man återställer bilen injektor inställning/bränsleinställning kommer inte ihåg riktigt vad den heter men brukar använda den funktionen så att bilen skall börja sin egen inställning/kalibrering av spridaren. Tror även bilen återställer denna funktionen i jämna intervall. Svårt att spontant komma på vad det annars kan bero på. Går motorn jämt när du kör i högre hastigheter 70plus? Hur är bränsleförbrukningen?

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]