NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oskarellernåt
Hej!
V50 2,4 2005
Jag har fått felkoden P0171 och har rengjort maf, map, och bytt vakumslang till vevhusventilationen som var av och täppt för vakumläcka tillfälligt med tejp i oljepåfyllningslocket. Har nu nollställt felkoderna men tycker ltft ligger lite högt på 9% på tomgång och ökar till 21% med stft på-6% vid 1700 rpm och går skakigt. Uppskattar alla tipps och tankar :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du provat lyfta batteripolen en stund så att all adaptering nollställs?
Har sett på min V70 att det annars kunde vara rätt segt innan fuel trim och annan adaptering hittade tillbaka efter att jag kört delinblandning E85
Kolla också att EVAP ventilen verkligen stänger på tomgång, annars får du ju in tjuvluft..
De smala vakuum-gummislangarna vid insuget vill gärna utveckla torrsprickor när de passerar 20 års ålder, har bytt alla mina.

Antar att du redan fixat allt som visas i denna film?
av Oskarellernåt
Har inte hittat några fler läckor. Har rökt med hemmagjord rökmaskin så trycket blir väl inte så högt. Men det var så jag hittade läckan i oljepåfyllningslocket. Ska leta upp evapen och se så den stänger. Ska även testa koppla ur batterit. Tack!

Den videon använde jag som vägledning och den slangen var också av för mig
Användarvisningsbild
av Erik Å
Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill vid tanken på V50..?
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]