Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joysam skrev:Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en 7-sitsig ID.4?
ID 6 heter den då men tyvärr säljs inte i EU. Oklart varför.
Lövet skrev:
joysam skrev:Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en 7-sitsig ID.4?
ID 6 heter den då men tyvärr säljs inte i EU. Oklart varför.
Den borde ju verkligen fått heta ID.7.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
joysam skrev:Den borde ju verkligen fått heta ID.7.
Ja det vore förstås mera logiskt men det namnet är ju upptaget. Jag tror att idén är att högre nummer betyder lyxigare bil snarare än storlek. Men vi får se hur det utvecklas framöver - snacket är att VW ska överge alla ID-benämningar och gå tillbaka till modellnamn även på elbilarna.
joysam skrev: Idag, 09:25
toppo skrev:
joysam skrev: Idag, 07:03
Är Tesla Y verkligen på 360 l?

Jag kör en Y och bland det bästa med den är ju de fantastiskt flexibla, och rymliga bagageutrymmena, något som övriga tillverkare har svårt att komma i närheten av för bilar av motsvarande storlek.

Siffran på Model Y stämmer inte men det finns inte heller någon officiell VDA-siffra på Model Y. Model Y har fått ett rykte att bagaget är större än andra bilar i samma storleksklass då Tesla enbart anger amerikanska mätmetoden vilket anger siffran till 858 liter. Som sagts tidigare är det samma siffra som ex. ID4 enligt samma mätmetod, så Model Y är ingen storlastare jämfört med sina konkurrenter.
IMG_9076.jpg
I bilen är det nu packat en 70-liters fullpackad vandringsryggsäck, 2 vadarbyxor, 4 st vadarkängor, 2 fiskevästar, 1 presenning, 2 st laddkabkar och en del annat smått och gott. Inget ligger i baksätet.

Gör gärna om det i en ID4, en Xpeng G6, en Polestar 4 eller annan valfri konkurrent till Tesla Y.

Tesla Y’s 40/20/40- delning av baksätet örxeesdutom guld värd när det ska tas med fiskegrejer, längdskidor eller annat långsmalt, och 4 pers i bilen.

Som sagt, siffrorna avseende bagageutrymme är samma om man mäter på samma sätt. Frunken är såklart inte medräknad. Om man kan gömma undan en del av utrymmet under golvet ändrar inte totalen, själv föredrar jag att ha allt utrymme tillgängligt ovan golvet så man slipper ha en del av packningen otillgänglig. Det är även bra när man som jag kör barnvagn och resesäng som är svåra att stuva under golvet.

40/20/40-fällning är givetvis kanon och det hade jag gärna haft, för oss räcker dock den stora genomlastningsluckan än så länge för våra längdskidor.

Kul att du är nöjd med din bil, att andra bilar också är bra gör väl inte din bil sämre?
toppo skrev:
joysam skrev: Idag, 09:25
toppo skrev: Siffran på Model Y stämmer inte men det finns inte heller någon officiell VDA-siffra på Model Y. Model Y har fått ett rykte att bagaget är större än andra bilar i samma storleksklass då Tesla enbart anger amerikanska mätmetoden vilket anger siffran till 858 liter. Som sagts tidigare är det samma siffra som ex. ID4 enligt samma mätmetod, så Model Y är ingen storlastare jämfört med sina konkurrenter.
IMG_9076.jpg
I bilen är det nu packat en 70-liters fullpackad vandringsryggsäck, 2 vadarbyxor, 4 st vadarkängor, 2 fiskevästar, 1 presenning, 2 st laddkabkar och en del annat smått och gott. Inget ligger i baksätet.

Gör gärna om det i en ID4, en Xpeng G6, en Polestar 4 eller annan valfri konkurrent till Tesla Y.

Tesla Y’s 40/20/40- delning av baksätet örxeesdutom guld värd när det ska tas med fiskegrejer, längdskidor eller annat långsmalt, och 4 pers i bilen.

Som sagt, siffrorna avseende bagageutrymme är samma om man mäter på samma sätt. Frunken är såklart inte medräknad. Om man kan gömma undan en del av utrymmet under golvet ändrar inte totalen, själv föredrar jag att ha allt utrymme tillgängligt ovan golvet så man slipper ha en del av packningen otillgänglig. Det är även bra när man som jag kör barnvagn och resesäng som är svåra att stuva under golvet.

40/20/40-fällning är givetvis kanon och det hade jag gärna haft, för oss räcker dock den stora genomlastningsluckan än så länge för våra längdskidor.

Kul att du är nöjd med din bil, att andra bilar också är bra gör väl inte din bil sämre?
Att andra bilar är sämre gör rimligtvis min bil bättre. I varje fall bättre än de sämre bilarna.

Sedan blir ju inte min bil varken bättre eller sämre där den står om någon annan tillverkare leverera något bättre eller sämre än min bil.

Men i jämförelse med andra bilar, så är det ju självklart så att min bil upplevs bättre eller sämre beroende på preferenserna hos den som utför jämförelsen.

Okalettos skrev:Det börjar bli hög tid att bagageutrymmesdiskussionen får fortsätta i en annan tråd, även om den förvisso främst handlar om bagageutrymmen i elbilar..
Vill du bidra med något du tycker att diskussionen bör handla om?

Om inte så är det väl ok att vi andra fortsätter att diskutera för och nackdelar med olika elbilar vs ICE-bilar?

joysam skrev: För 50 minuter sedan.
Okalettos skrev:Det börjar bli hög tid att bagageutrymmesdiskussionen får fortsätta i en annan tråd, även om den förvisso främst handlar om bagageutrymmen i elbilar..

Om inte så är det väl ok att vi andra fortsätter att diskutera för och nackdelar med olika elbilar vs ICE-bilar?

Fortsätt ni vrida och vända.. Ville bara uttrycka en tröttsamhet kring att få aviserongar kring bagageutrymmen dagarna i ända..
Okalettos skrev:
joysam skrev: För 50 minuter sedan.

Fortsätt ni vrida och vända.. Ville bara uttrycka en tröttsamhet kring att få aviserongar kring bagageutrymmen dagarna i ända..
Tråkigt att aviseringarna inte är möjliga att stänga av.

Vad vill du få aviseringar om?

Ingen vill väl medvetet trötta ut dig tänker jag.

Har du för avsikt att bidra med något mer konstruktivt än uttröttande gnäll om att du blir uttröttad?

• 1
  • 447
  • 448
  • 449
  • 450
  • 451

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]