Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twist3d
Hej...

Min 440 2.0 - 96 beter sig knasigt, tomgången ligger mellan 1000-1200 rpm, (och ibland så tokrusar den upp på 2-3000 rpm, men har då kopplat bort insugningsluftens tempgivare och kopplat tillbaks den sen, har mätt på givaren och värdet ligger på 2,3k Ohm vilket det skall göra enligt manual).

Vad kan den höga tomgången bero på om inte givaren? Gasspjället?

Kan även tillägga att den tar väldigt lång tid på sig att bli varm (om den ens blir det, tempen stiger enbart då den står still i trafik, antar att det finns en tempgivare till någonstans =) för detta ).

Mvh
Eric
Användarvisningsbild
av #27
Kan du ha tjuvluft någonstans typ insugspackning??? (prova med startgas)

Problem två kan vara en termostat som är dålig..
av twist3d
Termostat bytt (nu stiger i alla fall tempen lite mer), ska testa med startgas tycker jag hör ett susande (sugande) ljud så kan mycket väl vara tjuvluft någonstans...

Återkommer med resultatet =)
av twist3d
Testat att spreja startgas vid insugningen... verkar inte vara tjuvluft. Dock har jag fått följande felkoder på uttag 2 i diagnosboxen.

1-2-3
1-2-1
2-2-3

Dock vet jag inte vad jag har för bränslesystem så kan inte matcha dem mot rätt fel, hur tar man reda på vilket bränslesystem man har?

Eric
av twist3d
Motortempgivare verkar vara knas, någon som vet vart den sitter?

Ligger jag och kör och trampar ner kopplingen så ligger varvtalet på ca 2000rpm hela tiden, släpper dock oftast om jag står still en stund...

Eric
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle villa ge samma svar här som i den här länken http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=25252
om motorn är en sk. singlepoint så ska resistancen enligt Haynesboken ligga på 1,8 ohm +-0,2 Sen har du en tempgivare för kall/varmstart som sitter i motorblocket under ettans stift som kan krångla men det brukar mest leda till startsvårigheter, men som jag ofta tjatar om så ligger felen inte sällan i dålig kontakt (oxid) i kontaktstyckena så rengör dom ordentligt så kanske det löser sej
av twist3d
Hej.. ska kika på länken och felsöka enligt den.

"om motorn är en sk. singlepoint så ska resistancen enligt Haynesboken ligga på 1,8 ohm +-0,2" menar du då motortempgivaren? Motorn är en B20F utan luftmassemätare..

Eric
Användarvisningsbild
av Nebu
Tjena twist3d

Låter som ett problem jag hade. Tomgångs motorn fick ingen ström.Isoleringen på en kabel hade smält mot motorblocket och kortslutit sig mot motorn och bränt sönder sig själv.
Mitt tips är att alltså kolla ledningarna till och från tomgångs motorn och kontrollera så klart att det inte är tomgångs motorn som lagt av.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]