Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Köpte en välservad v70 -15 för mindre än två år sedan av en volvoåterförsäljare och för några veckor sedan så började den larma för låg kylarvätskenivå, varenda gång man öppnar locket till expansionkärlet så kommer vätskan tillbaka så uppenbarligen så bygger den tryck i systemet.

Bilen fick åka bärgare till verkstan och där började den felsökas, EGR ventil och kylare var ok så beslut togs om att lyfta toppen och man upptäckte att toppackningen såg påverkad ut men även att det fanns sprickor i blocket.
Nu vill verkstan byta motor till halva priset av vad bilen såldes för.

Hela grejen känns helt galen, jag förstår att motorbyte är den enda vägen att gå eftersom det finns skador i cylindern men är verkligen volvo så dåliga att dem inte håller bättre?
Har ni andra löst det på något annat sätt?
Hur många mil har den? Har du kört motorn länge me dålig kylning är det inte konstigt att du har sprickor i motorblocket. Om kylarvätska nivån är för låg kan detta hända om man kört länge. OBS varningen för låg kylarvätska är alldeles för sen. Motorn kan oxå ha skador pågrund av tidigare misskötta servicar. Vissa intervaller som volvo rekommenderar är alldeles för långa. Dieselbilar måste du byta olja oftare än det som sägs. Stadskör du korta sträckor så kommer man behöva byta olja dubbelt så ofta. Något som ingen följer. Kan garantera att servicehistoriken är dålig. Och intervallerna är föör långa mellan servicar.

Volvo tror att de fortfarande bygger odödliga bilar. Det är inte fallet idag och motorer havererar hela tiden. Har haft 3 volvos på 3 år alla har havererat i motor. Har har väldigt mycket otur med 2000 tals volvos när de alla har dött innan 25000 mil.
Jag hade precis samma symptom och det konstaterades vara spricka i blocket. Som tur var hade jag nybilsgaranti kvar med några veckors marginal. Min hade då gått ca 6000 mil och jag har nu kört drygt 20000 mil.
Hur långt har din gått?
Tror generellt inte att VEA motorerna är sämre än de gamla 5:orna, men har förstått att tidiga exemplar hade trånga kylvätskekanaler i blocket men att det ska vara åtgärdat på senare utgåvor.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Det verkar vara fler problem med just D4204T5-motorn än D4204T14.
Sprickor i blocket är just det, då är ett motorbyte oftast enklaste vägen att gå. Sen är kanske inte en auktoriserad Volvoverkstad den billigaste platsen för det arbetet, om det är där den står nu.

Jag byter olja och filter var 1500 mil och var 3000 mil lämnas den in på service. Min är dock D4204T14, den maskinen sitter inte i V70.

Hittade denna tråd, visserligen s/v90, inte […]

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]