Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dalamannen
#1614930
Tjena. Har ett väldigt skumt fenomen som jag inte reder ut på egen hand.

Bilen i frågan har lh2.2 alltså kamaxelgivaren istället för vevaxelgivaren. Volvo 740 b230f. Ingen felkodsdosa.

Jag har mätt upp givaren . Visar ok värden.
När jag snurrar givarens axel bör spridarna öppna och pumpen börja gå. Det gör de INTE.

Bytt.
Bränslepumps relä.
Tändmodul.
Spridarens relä.
Gått över jordpunkter.

Fick tag på en annan tändplatta då med givare.
Kopplade in kontakten slog på tändningen och snurrade den med fingrarna . (Spridarna öppnar och pumpen börjar gå!) .

Monterar ihop allting . Slår runt motorn men inget händer.. monterar då ner allt för att se vafan som händer. Snurrar på axeln med givaren i näven men nu är det dött?. Precis som innan med den gamla givaren.

Lyssnar man noga kommer ett litet susande från fuelrailen konstant med tändning på . Inte varit med om det på lh2.4 kanske något bara lh2.2 gör? (Bygger lite soppatryck helatiden?). Eller kanske det är något fel ?

Nu behöver jag hjälp :nerd:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614981
Även på tidiga 740 sitter det ett radioavstörnings relä. Detta rela ger ström till spridarna direkt från batteri. Detta relä sitter på, eller i närheten av expansionskärlet till kylaren.
Ta bort socknen från reläet, koppa ihop hål 3 och 4 med en kabelstump, då ska motorn starta. Om det är reläet som felar. Var ganska vanligt förr.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614986
Dalamannen skrev:Lyssnar man noga kommer ett litet susande från fuelrailen konstant med tändning på . Inte varit med om det på lh2.4 kanske något bara lh2.2 gör?
När bränslepumpen går cirkulerar bränsle hela tiden. Så gör det på alla som har insprutning. När bränslepumpen stannar blir det tryck kvar en liten stund.
Det är inte tankpumpen du hör?? I så fall är den felkopplad, den ska gå endast när huvudpupen går
#1615194
Tror du missförstår mig. Jag slår på tändningen då cirkulerar det soppa i railen konstant . Det slutar aldrig förens jag stänger av tändningen. I vanliga fall ska det ju sluta när den byggt upp ett tryck? . Men det är inte som om att pumpen/arna går på full last alltså dom vibrerar typ bara lite gran?. Första gången jag snurrade på givaren i näven så hörde jag att pumparna gick igång rejält som dom ska göra.
#1615330
Dalamannen skrev:Tror du missförstår mig. Jag slår på tändningen då cirkulerar det soppa i railen konstant . Det slutar aldrig förens jag stänger av tändningen
Då är det någon som "mixtrat" och kopplat om i elsystemet, eller så är det något annat du hör. När du slå på tändningen så ska båda pumparna gå i c:a 2 sek sedan stängs dom av. Detta har inte med att bygga upp tryck utan är en koll på att systemet fungerar. Detta finns inte på alla bilar, inte på min 745-a med B234F motorn. Men motorn startar direkt ändå. När du startar motorn får boxarna signal från vevaxelgivaren/Hallgivaren i fördelaren att motorn går runt och då slår bränslereläet till och pumparna går igång. Detta är en säkerhets anordning som stoppar bränslepumparna vid t.ex en olycka då t.ex motorn stannar. Det skulle vara förfärligt om det skulle börja brinna och pumparna pumpar ut all bensin i tanken på några minuter
Så är det så att det är bränslepumparna du hör hela tiden med tändning på så måste du fixa det.

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]