Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår tvärnitade bilen igen pga "kollisionsvarning"

Jag och en annan bil som båda skulle svänga vänster i en korsning mötte varandra. Jag tyckte inte vi var nära någon kollision utan hade koll på varann, men min V60 tyckte annorlunda...

Jag kröp ju när det hände men fan... den tvärnitar verkligen, det nästan smäller till och tar tvärstopp.

Ska man oroa sig för att bilen tar skada av det eller vad tror ni? Känns ju inte alls särskilt bra för bussningar, hjulupphängning mm när den bara smäller till halt på detta viset.
Tror du inte din bil klarar en tvärnit från låg hastighet?
Hur tror du påfrestningarna är på hjulupphängningarna när du passerar en broskarv i 110?
js1 skrev: Igår, 17:36 Tror du inte din bil klarar en tvärnit från låg hastighet?
Hur tror du påfrestningarna är på hjulupphängningarna när du passerar en broskarv i 110?
Jo alltså rent rationellt så förstår jag såklart att du har rätt. Min rationella sida av hjärnan tänker att bilen såklart klarar det. Men den andra emotionella sidan som är rädd om bilen blir orolig.

Det känns så jäkla våldsamt när den bara låser bromsarna på det viset.
Jag förstår din känsla, jag känner likadant när jag kört grusväg eller kullersten men jag är övertygad om att du inte behöver vara orolig.
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.