Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det var väl givet, de behöver ju miljarder för att få allt att rulla, nä, det här tror jag ännu mindre på, ett bolags med 300 anställda som blöder kapital och tillverkar batt till drönare.

Men här i Sverige verkar vi ju tro på tomtem ochså så........SUCK!
En ständig jakt på kapital verkar vara vad de sysslar med:

Dokument visar: 800 investerare bakom nya Northvoltägaren
Frågetecknen hopar sig kring Northvolts köpare Lyten.

I dokument som batteribolaget skickat in till amerikanska myndigheter uppges antalet investerare ligga kring 800. Men ägarandelen redovisas bara för två – fordonsjätten Stellantis och telekombolaget Nokia.

Tillsammans kontrollerar duon bara en bråkdel av bolaget.

Vilken fars alltså.
Det här smakar illa, eller gör det verkligen det ?
För någonstans är jag rätt säker på att ALLA som investerar, bygger upp eller expanderar alltid söker de stöd man kan få. Dumt vore det annars...
Rätt eller fel, så hade jag också gjort... det som är frågan är väl snarare om planen är att sticka med stöden i bakfickan ?

/Thomas
Funk skrev: Igår, 09:17 Det här smakar illa, eller gör det verkligen det ?
För någonstans är jag rätt säker på att ALLA som investerar, bygger upp eller expanderar alltid söker de stöd man kan få. Dumt vore det annars...
Rätt eller fel, så hade jag också gjort... det som är frågan är väl snarare om planen är att sticka med stöden i bakfickan ?

/Thomas
Har ju varit rätt mycket på tapeten om detta. Att när man spenderar andras pengar är man mycket mera vårdslös, chanstagande och tar mycket större risker än om man spenderar sina egna surt förvärvade slantar

Flera aktörer från Northvolt konkuresn klivar ju av med hudratals mijoner på sina konton så det har ju inte förlorat ett öre utan blitt stormrika på kuppen.
Har ju varit rätt mycket på tapeten om detta. Att när man spenderar andras pengar är man mycket mera vårdslös, chanstagande och tar mycket större risker än om man spenderar sina egna surt förvärvade slantar
Ja det finns ju ett korn av sanning i det. Men samtidigt så är det framförallt vid nystart riskkkapital som behövs. Och med de kostnader det innebär att bygga "hyggligt stort" så är det i stort sett alltid mycket mer än egna pengar, frågan för mig är intentionerna, finns det en plan att det skall scammas ?
Jag skulle säga att det i de flesta fall då det gäller riskkapital så är dom rätt noggranna med sina undersökningar trots allt, och avslöjar tidigt sånt som inte har skuggan av en chans att klara det som avses. I fallet med Northvolt så var det väl snarare så att ( i mina ögon) att en god ide utefter vägen blev en scam. Falska resultat presenterades mm..
Denna gången, så börjar man (om det går i lås) med en redan byggd infrastruktur, inköpt rätt billigt, vilket torde göra det lite lättare.
Dessutom antar jag att det kommer att nagelfaras betydligt hårdare denna gången.

/Thomas
Derank skrev:
I dokument som batteribolaget skickat in till amerikanska myndigheter uppges antalet investerare ligga kring 800. Men ägarandelen redovisas bara för två – fordonsjätten Stellantis och telekombolaget Nokia.

Tillsammans kontrollerar duon bara en bråkdel av bolaget.

Vilken fars alltså.
Är inte det kutym, att man bara redovisar ägare om de har mer än X% i bolaget ?
Mina 500 aktier i Investor gör mig inte rapporterbar eller omnämnd heller.

/Thomas
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]