Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lars82
Hej! Funderar på att tömma systemet då jag inte vet vad tidigare ägare har fyllt på med. Nu när den är kall är behållaren tom. Ska jag fylla till max markeringen. Har 5 liter koncentrat hemma. Tänkte ev blanda 1:1
Tänk på att du tömmer hela systemet inte bara lossa en kylarslang. Olika typer av glykol tål inte varandra och att skölja systemet är nog att rekommendera. Maximalt köldskydd får du med c:a 70% glykol (ner till minus c:a 60°). Men i Sverige räcker 50% glykol långt (ner till -35°) Tänk på att aldrig ha mer kylarvätska än till strecket I expansionskärlet. Tänk också på att kylarlocket måste vara tätt och ha en fungerande ventil annars kan motorn koka när det är riktigt varmt på sommaren. Trycket i kylaren och glykolens högre kokpunkt höjer kylarvätskans kokpunkt till c: 125°.
av Lars82
Jag plockade den nedre kylarslangen samt den övre då jag ändå skulle byta termostat. Tur jag bytte för det gamla såg ut som att det var vatten. Fyllde till max. Lät den få arb temp. Fyllde på lite mer. Har kört en del nu ikväll så får vi se imorgon om det har sjunkit. Kommer bastuvärme när jag drar på fläkten.

Upptäckte dock att när jag städade ur bilen att det var lite blött på golvet under mattan på förarplatsen. Kan det bero på ett läckande värmeelement eller nått annat?

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]