Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår 11/8 på väg med bilen till besiktning märker jag att bilen inte svarar på gaspådrag som den ska. Vill inte gärna varva över 2k varv. Försöker pressa bilen att varva mer genom kickdown varpå motorn varvar upp och låter väldigt illa plus att ett stort rökmoln kommer bakom bilen. Fortsätter sedan att ryka mer än vanligt fram till besiktningen. Bilen går igenom besiktigningen utan problem. Kör bilen till jobbet varpå samma sak händer ytterligare en gång samt att bilen känns trött. Bokar tid på verkstad idag 12/8 för felsökning. Tar mig några hundra meter när det börjar ryka mer från avgasrören. Stannar billen och ringer bärgare. Felsökning visar att turbon är kass och att motorn bara hade 1,5 liter olja, de sade att jag hade tur att inte motorn skurit. Jag köpte bilen från bilfirma i oktober och den har servats på märkesverkstad alla gånger utom sista. Senaste service gjord 240910. Sedan jag köpte den så har den varnat för låg oljenivå vid 4 tillfällen varpå jag fyllt på med den mängd den efterfrågat, 0.5L, och felmeddelandet har försvunnit. Jag har inte sett några oljefäckar under bilen och den har aldrig rykt ovanligt mycket tidigare.

Nu till min fråga: hur troligt är det att felet funnits sedan jag köpte den?
XC40 Reacharge Twin motor

Ja du har säkert läst mina inlägg m[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]