Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det gör att motorn blir varmare snabbt när det är kallt ute :)
Jag har tagit bort den och ställt upp dörren i luftboxen på min S90, då det sitter en liten termostat som ska öppna friskluftsintaget, den blir dålig med åren och får motorn att suga hetluft konstant, detta kan förstöra luftmassemätaren och lär väl ge ytterligare problem om man har turbomotor.
Jag har slangen kvar men tagit bort hela termostatdelen och leder varmluft rakt in i luftburken på vintern. Kör min 745-a på E85 så den behöver värmen på vintern.
Upptäckte att det var enklare att komma åt oljefiltret om jag tog bort värmeskyddet från grenröret. Det var även på den som röret satt fast lite löst. Funderar på om jag ska fixa till det inför vintern.

Passade på att göra övrig service med tändstift och luftfilter. Tändstiften satt som bara den. Gick knappt att få loss. Även tändkablarna satt som berget. Såg att de var från biltema. Några gick även sönder i gummit när man skulle försöka få loss dem. Tur jag hade kvar några begagnade volvo orginal kablar. Tog och bytte till nya stift och begagnade kablar. Bytte samtliga när jag ändå höll på. Känns knappt att bilen är 35 år när man kör.

Vet inte vad tidigare ägare hade gjort men allt från oljeplugg till oljefilter och tändstift satt fast som bara den.

Momentdrog tändstiften nu.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]