Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Som rubriken lyder.
Min fråga är vilka verktyg och annat jag behöver för operationen.
Mutterknack/fälgkors
Ringnyckel 13 till oken?
T50 eller T55 till skruven som håller skivan.
Batteri eller dator till EPB
Fett till glidpinnarna
Kopparpasta/dylikt till klossarna
Bromsrengöring till skivorna mm
Stålborste
Spårmejsel att bryta med om det behövs
Verktyg att pressa tillbaka kolven i oket med

Vad mer, eller rätta gärna om jag har fel om specifikationerna.

Moment för att dra åt bultar?
Kollat lite YT men inte hittat något bra.

Länka gärna om du känner till någon informativ video.
Alt om det finns ngn servicebeskrivning att tillgå från Volvo.

Tack för hjälpen!

Robert
Tycker att du verkar ha det mesta i utrustningsväg, jag kompletterar nedan med ytterligare utrustning och tips. I vissa fall kan storlekar på bultar skilja, om det gäller din bil lär du märka.

• Utrustning att hissa upp och säkra bilen med är viktigt.
• Har du en framhjulsdriven bil, och därmed har solida bromsskivor bak, kan du byta dem utan att montera av bromsokshållaren.
• Väljer du att använda ett batteri för att backa EPB-motorn rekommenderar jag ett 12 V-batteri.
• En gummiklubba kan vara passande för att försiktigt knacka på en fastrostad bromsskiva.
• Själv använder jag en T50-bit som passar utmärkt till bromsskivans fixeringsskruv.
• Användning av WD-40 eller likvärdig kemikalie innan du påbörjar arbetet är att rekommendera.
• Åtdragningsmoment; bromsoksfäste: 129 Nm, bromsoksbultar: 108 Nm, fixeringsskruv: 15 Nm och hjulbultar: 140 Nm.
Senast redigerad av 1 ShogunX, redigerad totalt 0 gånger.
Jag använder startbatteriet till min gräsklipparen. Biltemas 12V 4,5 Ah. Funkar med ett vanligt 9V i nödfall
Tänk på att skruva bort motorn från oket så du kan göra rent och smörja splinsens mellan motor och kolv. Det är många som fått bärga bilen till verkstad när det går sönder där.
Bytte ok och skivor på guddotterns V60AWD (-16??) för något år sedan, det var nästan helt sönderrostat i splinsen. Hade nog inte klarat en vinter till. Strax under 1000 kr st för kompletta ok hos www.skruvat.se
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]