Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsakel1
Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Jag önskar nu tips på en bra och billig laddbox. Någon som har erfarenhet och kan tipsa?
/Lars-Åke
av JHg
Zaptec Go
av Robkwi
Håller med föregående talare. Är nöjd med min av denna typ och fabrikat.

Har kommit en ny version nu ”Go 2” så den gamla är dessutom billigare nu på utförsäljning.

Har man solceller och vill nyttja att boxen växlar automatisk mellan 1- och 3-fasladdning (3-fas vid solel och 1-fas vid nätladdning för lägre effektavgift; dock har recharge 1-fas alternativt 2-fas beroende på årsmodell) och/eller vill framtidssäkra för Vehicle 2 Grid så bör man överväga den nya Laddboxinstallation istället. Dock är det inga funktioner som en Volvo laddhybrid klarar i dagsläget och sannolikt inget som heller kommer, däremot kan man tänka sig framtida elbilar kommer ha V2G.
av MickeS1967
Hejsan
Jag funderar på en ny Volvo hybrid och då hur den ska laddas...
Så måste man ha en laddbox för att ladda sin XC60 T8? Eller kan man ladda i 220 uttag på huset?
Och vad vinner man på att skaffa en laddbox?? Är det enbart snabbhet i laddningen eller är det annat också??
av Malmstroem
Det fungerar utmärkt att ladda i ett "vanligt" eluttag. Har du bara "rätt" eluttag så går det lika fort som en laddbox. Det fungerar att ladda med ett vanligt Schuko-uttag, men om du istället skaffar ett CEE uttag så hanterar det kontinuerlig hög ström bättre. Om det är ett 1-fas eller 3-fas-uttag som du väljer beror på hur du vill ladda.

Det en laddbox ger är enkelhet. Du kan få effektbegränsning ("lastbalansering") så att propparna håller. Du kan enklare kontrollera vem som laddar, när det går att ladda och vilken effekt som tillåts.

Till min elbil har jag laddbox hemma (Zaptec Go), tre-fas CEE-uttag i sommarstugan. Bägge fungerar, men om jag tillbringade mer tid i sommarstugan skulle jag installera en laddbox där också.

Om du installerar en laddbox, se till att välja en med tre faser. Du behöver det inte till de flesta hybrider, men det är mer flexibelt för framtiden -- och troligen inte mycket dyrare.
av MickeS1967
Många tack för utförligt och bra svar😊Får nog bli en laddbox kanske då...Men har ju vanligt eluttag man kan börja med i värsta fall...igen tack
av 20FJan
Beror också på vad man förväntar sig. Smart styrning efter elpris, ladda utan internetuppkoppling, snabbast möjliga, lastbalansering osv…
Utan krav på ovanstående men med fördelen att vara helt internet-oberoende kan ju en enkel portabel, helst med CEE, vara den bästa och billigaste lösningen. Finns de med ställbar effekt och olika typer av timer-funktioner också.

Bra svar, kanon med momenten. Tack!

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Igår 11/8 på väg med bilen till b[…]

Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller