Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XR600rg
Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-16 för hysteriska pengar (7500mil) finns det någon duktig, erfaren volvo mekaniker här som kan påtala saker jag ska vara uppmärksam på?? inför detta.

Kan man eftermontera (original) backkamera ??
Oljebyte automatlåda rekommenderat... eller?
Oljebyte haldex innan det är försent...??
Nåt annat jag borde tänka på??

Mvh XR(V)
av UnleashFusion
XR600rg skrev: fre 08 aug 2025, 19:03 Står i begrepp att (ev) köpa en XC70-16 för hysteriska pengar (7500mil) finns det någon duktig, erfaren volvo mekaniker här som kan påtala saker jag ska vara uppmärksam på?? inför detta.

Kan man eftermontera (original) backkamera ??
Oljebyte automatlåda rekommenderat... eller?
Oljebyte haldex innan det är försent...??
Nåt annat jag borde tänka på??

Mvh XR(V)
backkamera? Osäker om det finns kvar, snart 10år liksom men lättast är att kolla med volov återförsäljare så som Bilia(Bilia's hemsida tog bort från deras sortiment(fanns 6månader sen)/Skobes/Liljas/bilbolaget/Volvo car retail etcetc OM det finns som tillval/eftermontera: https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 19418/2015

oljebyte på haldex och växellåda är rekommenderat dock inget volvo har i deras "service-intervall".. så man måste manuellt lägga till eller om du själv byter.

låskistor som kan gå sönder, alla dörrar, bakluckans handtag som kan gå sönder/kärva så spaken/knappen i mitten inte funkar (men inne i bilen och med fjärren fungerar).

kabelbrott kan hända typ mellan kaross och baklucka, kabelbrott vid framdörren - om otur.

kolla att framrutan är tät, har väl hänt att om man bytt tidigare så blev det sådär och när det regnar så blir det blött inne.
samt ovankant i framruta för rostbubblor pga stenskott.

Justja glömde.. dom klassiska bakre-främre länkarmsbussningar som tenderar och utgöra oljud.
av UnleashFusion
XR600rg skrev: fre 08 aug 2025, 20:23 fattade jag rätt? länkarmsbussningar BÅDE fram & bak??
nej nje, bara bak: menar dessa: https://www.trodo.se/lankarmsbussning-l ... r-35543-01 + https://www.trodo.se/lankarmsbussning-l ... r-35544-01

verkstäder gillar och kalla dom främre länkarmbussningar-bak* - kostar mellan 4000-6000kr inklusive hjulinställning hos verkstad.
av XR600rg
Ok. De där tror jag att jag sett när det görs på V70. Nåt tryckluftsdrivet verktyg (nike) som gör det på en grisblink. På (hederliga D4 volvo femman, når specifikt att vara bekymrad över?? Åker 2005 V50 med 2.0D idag & maskinellt har det varit mycket stabilt förutom komplett koppling & svänghjulsbyte nu i våras. Urtrampningslager gav upp... strax 29 tusen mil Det blev rätt dyrt..
av UnleashFusion
XR600rg skrev: fre 08 aug 2025, 21:09 Ok. De där tror jag att jag sett när det görs på V70. Nåt tryckluftsdrivet verktyg (nike) som gör det på en grisblink. På (hederliga D4 volvo femman, når specifikt att vara bekymrad över?? Åker 2005 V50 med 2.0D idag & maskinellt har det varit mycket stabilt förutom komplett koppling & svänghjulsbyte nu i våras. Urtrampningslager gav upp... strax 29 tusen mil Det blev rätt dyrt..
har det bekymmer på min V70, inget jag åtgärdat ännu , då det oftast "hörs mest på vintertid när det är kallt", har inte orkat och det har nu gått.. 2-3år. kör fortfarande som vanligt, inget jag är "orolig" över.
samma sak med bakluckan där handtaget funkar sporadiskt men sålänge fjärren/inne i bilen-knappen funkar så inget jag är orolig.
av XR600rg
En annan sak jag kom på jag glömt fråga om, jag HAR Vida 2014d & dice. Men FINNS/går det att få fram vida för 2015 (heter A tror jag) är det någon som kan tänkas ha & dela med sig en DVD isf??
Mycket intressant!! med förhoppning att den kan hantera/läsa en som är tillverkad i november 2015 & kallas 2016....
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har just en XC70 från 2016 på gården. I den har jag låtit installera Volvos backkamera samt parkeringssensorer även fram. Lätt glömma den änden när man glor på kameran och backar...
Byte av automatlåde- och Haldexolja har jag också gjort, när bilen köptes 2018. Då hade den gått 10000 mil ungefär. Nu har den kommit till 20000 mil. Främre bussningarna på bakaxeln har inte bytts än. Jag bytte på den andra XC70:n vi hade tidigare, från 2012.

Annars har den här från 2016 varit någorlunda snäll. Två ABS-givare har den velat ha nya, nytt batteri och så har sidopanelerna av plast på dörrarna ramlat av. Nya gasfjädrar till bakluckan ville det också till, annars fick man luckan i skallen.

En 2016 omfattas inte av den period när Volvo inte limmade fast vindrutan ordentligt i produktionen. Det var tidigare (den lossnade på min 2012:a), men de hade kommit på vad det berodde på före 2016.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]