Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AceBoogie
#1614295
Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet funkar och är laddat, inga säkringar är brända. När bilen ska startas gör den inte ett ljud ifrån sig. Vi har även försökt med startkablar med samma resultat. Det är precis som att det inte går någon ström vidare från batteriet. Vad kan det vara? Har ni några förslag eller blir det ett besök på verkstan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614322
Har inte varit med om det, men jordkabeln mellan motor och chassiet kan ärja sönder och "går av". På batteriets plus kabelsko sitter en grov kabel som går till startmotorn. Men vid muttersidan på kabelskon sitter det en eller flera (beroende på utrustning) kablar. Se till att båda muttrarna sitter fast. En av dessa kablar går till en kopplingsplint ovanför bränsleboxen där den delar sig så en går till plusplinten i elsentralen och den andra går till tändlåset. Så du förstår att båda muttrarna på kabelskon måste sitta fast, den ena muttern spänner fast kabelskon och den andra spänner fast kablen till elcentral och tändlås.
av AceBoogie
#1614367
Hej igen,

Nu har jag bytt batteri igen och borstat båda polerna på batteriet för att få bort ev erg. När jag kopplar på batteriet och sätter på minus så gnistrar det lite men sedan inget mer när jag trycker dit den ordentligt. Bilen är fortfarande lika död, inget lyser eller ger ifrån sig någon typ av liv. Däremot när jag tar bort minuspolen så låter det som ett relä eller liknande slår ifrån efter ca en sekund. Hur går jag vidare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1614370
Du får lokalisera klickljudet och koppla bort eller stänga av det som klickar. Är batteriet fullt laddat?? Har du kollat på det jag skrev tidigare??
Där bör sitta ett relä i hastighets regulatorn (EPA boxen) men den har inget med detta fel att göra (gissning dock). Dock kan det vara det som klickar
I min 745-a med all utrustning som fanns då (1988) fins inget relä som klickar när man lyfter av och på batterikabeln.
#1615027
Vill tacka för hjälpen, felet är avhjälpt. Det visade sig vara en kabel som gick till H-reg. Jag är verkligen ingen mekaniker eller elektriker. Men till mitt försvar så har tidigare ägare satt på massor av lampor samt en ljudanläggning och kablar finns i överflöd runt batteriet och en av dessa hade åkt ned bakom några andra kablar vilket gjorde att jag inte såg den för än jag började dra i alla kablar. Nu går bilen finfint igen. Nästa steg blir att försöka stoppa servostyrning läckaget.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]