- Igår, 18:26
#1614876
Hej.
Jag har en fundering ang smart enegifördelning. Eftersom jag bara ägt bilen i lite mer än två månader så dyker det upp en hel del funderingar. Det gäller en V60 recharge my25.
Jag tyckte att funktionen var kanon på lite längre sträckor. Minns en tur 25 mil tur Norrköping-Kalmar som fungerande klockrent. Bilen började på el genom stan tills jag kom ut på motorvägen (e22), då slog den om till bensin och sedan el igen när vi gick genom stoppljusen i Söderköping. Sen bensin igen tills vi hade några mil kvar då den gick över till el och tömde batteriet lagom till destination. Perfekt! Likadant på hemresan.
Sedan kom uppdateringen av mjukvaran. Efter det så har jag kört Göteborg fram och tillbaka men då fungerade det inte alls. Tömde batteriet till noll på motorvägen så det var tomt strax efter Linköping. Samma på vägen tillbaka. Tömmer batteriet direkt på motorvägen och noll resten av resan hem. Symbolen vid batteriet lyste i början men slocknade någonstans i början när batteriet tömdes.
Detta störde mig lite så efter att ha funderat och läst på Volvos hemsida så står det mycket riktigt att man måste ha hybrid läge och auto på batteri. När jag tänker efter så tror jag att mitt problem har uppstått eftersom jag vid enstaka tillfällen kopplat om till power och sedan kopplat tillbaka till hybrid. Då har inte den smarta energiförbrukningen hängt med och aktiverats igen.
Är det någon som kan bekräfta detta eller upplevt samma? Man kan tycka att bilen borde vara så pass smart att den ändrar tillbaka om man bytt power mode en kort period.
Jag har en fundering ang smart enegifördelning. Eftersom jag bara ägt bilen i lite mer än två månader så dyker det upp en hel del funderingar. Det gäller en V60 recharge my25.
Jag tyckte att funktionen var kanon på lite längre sträckor. Minns en tur 25 mil tur Norrköping-Kalmar som fungerande klockrent. Bilen började på el genom stan tills jag kom ut på motorvägen (e22), då slog den om till bensin och sedan el igen när vi gick genom stoppljusen i Söderköping. Sen bensin igen tills vi hade några mil kvar då den gick över till el och tömde batteriet lagom till destination. Perfekt! Likadant på hemresan.
Sedan kom uppdateringen av mjukvaran. Efter det så har jag kört Göteborg fram och tillbaka men då fungerade det inte alls. Tömde batteriet till noll på motorvägen så det var tomt strax efter Linköping. Samma på vägen tillbaka. Tömmer batteriet direkt på motorvägen och noll resten av resan hem. Symbolen vid batteriet lyste i början men slocknade någonstans i början när batteriet tömdes.
Detta störde mig lite så efter att ha funderat och läst på Volvos hemsida så står det mycket riktigt att man måste ha hybrid läge och auto på batteri. När jag tänker efter så tror jag att mitt problem har uppstått eftersom jag vid enstaka tillfällen kopplat om till power och sedan kopplat tillbaka till hybrid. Då har inte den smarta energiförbrukningen hängt med och aktiverats igen.
Är det någon som kan bekräfta detta eller upplevt samma? Man kan tycka att bilen borde vara så pass smart att den ändrar tillbaka om man bytt power mode en kort period.