Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1614900
Hej igen Mazzokie!

Prova med:
"Välj ditt system diagnostisera.."
och titta på rad 9/16 som borde heta "DIESEL ENG(Bränslesystem.."
om vi har samma motortyp och årsm( 2.4D, 2010).
Hos mig står det nu OK på denna raden.
För din motor borde det väl stå 1 eller 2 med röd färg för antalet felkoder.
Gå vidare och försök läsa av felkoderna
Gå vidare här och läs ut felkoderna.
Skicka gärna foto.
Hälsn Erik
20250808_183335.jpg
20250808_183335.jpg (4.13 MiB) Visad 798 gånger
#1614923
Gjorde detta innan mitt förra inlägg
Felkoden för bränslesystemet kommer inte tillbaka
Förmodligen för att motorn är limpmode.
Tändning på, motor av:
”Sotfilter fullt ” går att radera men kommer upp igen
Efter några sekunder.
testade att koppla från minuspolen på batteriet när meddelandet precis var raderat och väntat några timmar men meddelandet dyker upp igen, har inte ens startat motorn.
Min teori är att den höga procenten på throttle posion gör det , diagnosverktyget är kapabel till att calibrera om gaspedalsgivaren men inte på min bil, förmodligen för att den är kass…
Bilagor
IMG_3314.jpeg
IMG_3314.jpeg (1.86 MiB) Visad 769 gånger
#1614956
Jönköping,
Min sista utväg(när jag gett upp):
Uppdatering av ECU eller uppdatering av spjällhus eller både och på volvo.
Men nu har jag konstaterat att gaspedalsgivaren fungerar för att kontrollera motorn i limpmode på rätt sätt.
Som jag tidigare skrivit så startar bilen lätt och går på stabil tomgång som går att kontrollera fint med gaspedalen, dock i limpmode redan från tändning.
När jag kopplade ur kontakten från gaspedalsgivaren och startade bilen gick tomgången upp till ca1700varv och och fick någon felkod med sladdande bil, verkar som att givaren i gasspjället vill få bilen att varva upp mer men limpmode förhindrar det.
Det kan förklara det höga värdet på absolute throttle position 89% på tomgång.
Tyvärr är det inga felkoder att läsa i diagnosverktyget.
Jag kände på spjället idag och det går att stänga spjället med fingret utan hack eller något kärvande.
Tänkte köpa ett begagnat spjäll från en exakt likadan motor för 500 som gått ca 24
Bilagor
IMG_3329.jpeg
IMG_3329.jpeg (2.69 MiB) Visad 710 gånger
#1614966
Det är ju en dieselmotor i bilen och vid normal drift skall trotteln vara helt öppen. En dieselmotor går med luftöverskott, effekten (och varvtalet) regleras med mängden diesel som sprutas in i motorn med hjälp av högtryckspumpen. Således går signalen från gaspedalen till högtryckspumpen via ECU:n. För att begränsa mängden kväveoxid vid låglast stryper trotteln lufttillförseln för att sänka temperaturen i förbränningrummen genom att blanda in mer avgaser i insuget.

Gör som "klacken" säger och berätta vilka felkoder du har...
#1618887
Hittade en begagnad turbo till min v70 för 4500 som gått 23000mil
Nu går den perfekt👍
Men heads up här:
Inga missljud från turbon, ingen rök eller oljesöl, när jag plockade ur den gamla turbon så gick turbinaxeln lätt utan glapp och inga skador på turbinhjulen.
Det går inte se spjällhuset i turbon utan att plocka isär turbon men jag demonterade manöver elementets arm till spjället på gamla och ”nya” turbon.
Vippade man manuellt på den ingående armen till spjället i på turbon så rasslade det ordentligt mycket mer i den gamla turbons själlhus, men ”verkar” helt.
Hade det lossnat delar från spjället hade det garanterat gett skador på avgas-turbinhjulet och katten.
Men det Manöver elementet som jag köpte från Skruvat i början av min felsökning som skulle fungera på min turbo gjorde inte det!
begagnade går inte att hitta för det är en del av turbon.
När jag började leta turbo på bildelsbasen så fick jag 550 träffar varav ca 14 passade till min 2,4d, så ovanlig är den.
Med facit i hand så i somras innan den havererade så hade inte motorn lika linjär effektkurva som nu, inte jätteskillnad men jag tror att det slitna spjällhuset förstörde sammarbetet mellan styrenheten, manöverelementet och spjällhuset för insugsluft.
Hästkrafter och Newton upplevs likvärdigt före och efter turbobytet(innan bilen började gå utan turbo)numera mer linjär effektkurva.
Eventuellt fungerar min gamla turbo med ett fungerande manöverelment, men det är inte säkert.
Min turbo är betydligt dyrare än dom vanligaste turbos till v70 som kostar mellan 2000-3000
9000 kostade ca10 st (av ca 14) till min v70 som gått mellan 30000-40000mil
Undrar vad en ny turbo kostar till min v70?!
Tack för alla svar!
Oljud motorrummet

Metalliskt ljud från motorrummet, vartannan […]

V90 läggs ner.

Tankningarna är ju småpengar jämf&[…]

Lyfta och palla upp V70 2011

En heads up till alla som läser den här […]

Bilen kvittrar då och då

Fjädern till spännrullen låter t[…]