Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1613255
Tanken med balanseringen är ju att det inte ska finnas någon oregelbundenhet i massan. Alltså ingen speciell tyngd någonstans. Och när du sedan monterar det på bilen snurrar det ju hela tiden.
av erbe
#1613262
Om man vill vara riktigt, riktigt noga skall hjulet monteras på balanseringsmaskinen i samma position som det kommer att monteras på fordonet, dvs ventilen i ”klockan-12-position”.

Detta eftersom mittcenteringen aldrig är 100% perfekt rund.

På grund av hjulets egenvikt vid montage tynger det alltid ner något, vilket kan skapa statisk obalans. När hjulet balanseras så kompenseras detta.

Om hjulet monteras med ventil i annan position än ”klockan-12” så kan statisk obalans uppstå igen.

https://sunmaskin.se/utbildning/sun-balanseringsskola/
Användarvisningsbild
av apersson850
#1613297
Aha, du menar att själva monteringen blir inte riktigt rätt på grund av att hjulet har en egenvikt. Varken på bilen eller på balanseringsmaskinen. Då förstår jag vad du menar.
Dra lite lätt, snurra hjulet, dra lite mer och så om igen tills man är klar får kanske hjulet att sitta mer centrerat på bilen?
av apettersson
#1613319
Man önskar ju att det fanns företag som var lika noggranna. Vem bryr sig om man betalar dubbelt för en balansering om den utförs på ett perfekt sätt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1613336
apersson850 skrev: mån 14 jul 2025, 22:06 Dra lite lätt, snurra hjulet, dra lite mer och så om igen tills man är klar får kanske hjulet att sitta mer centrerat på bilen?
Låter som det bygger på ren tur om man ska lyckas få glipan jämnbred hela varvet runt navet när bultarna väl är åtdragna :-D
Jag tror personligen mer på att fylla ut glipan med något lämpligt så att fälgen inte kan hamna i något annat läge än perfekt centrerad.
Tejp t.ex. :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1613352
Hos däckverkstan borde man balansera ut statiskt och dynamiskt, sen lossa hjulet och vrida det 180 grader på konan, och kolla statisk balans igen. OM maskinen föreslår mer balansvikter så sätter man dit exakt hälften av vad den föreslår. Då borde man ha kompenserat för eventuellt fel i konan, förutsatt förstås att felet är stabilt och repeterbart..

Kan man sen få eliminera allt radiellt glapp mellan fälg och nav borde det bli perfekt :-)
#1614906
Jag lämnade in bilen igår igen till Bilia Västerås som körde roadforce balansering (igen). Notera dock att jag var i Köping efter senaste gången i Västerås, och de klistrade på 15-30g på samtliga hjul mot vad Västerås hade gjort innan.

De ringde senare och sa att alla däcken var helt perfekta, inga vikter behövdes, och att de känner inga vibrationer efter provkörning. Den här gången stämde alltså Västerås och Köpings maskiner överens till 100%?

Åkte dit lite smått sur och pratade ganska länge med dom om problemen men tog tillslut bilen och körde hem.

Nu är vibrationerna borta helt.. har kört 10mil utan en enda vibration.

Jag vet varken ut eller in. Två alternativ finns väl antar jag. Antingen mörkade dom att tidigare balanseringar var knas och fixade det. Eller så har dom lyckats monterat hjulen på ett korrekt sätt som ingen annan lyckats med tidigare.
Jag själv har ju monterat av/på dom 5ggr minst tidigare… plus bilia köping och tidigare i västerås.

Lite drygt att jag inte vet riktigt vad som hänt, även om resultatet är superbra.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]