- tor 08 aug 2019, 21:11
#1331004
Hej alla.
Ser i forumet att många har haft/ har samma problem som jag ang. motorns ryckiga gång.
Detta gäller Volvo V50 1.6D -06.
För att göra en lång historia kort, vid körning på motorväg hackade motorn några gånger för att tillslut stanna, som tur var kunde motorn startas om igen (under rull) varvid bilen linkade fram till en Volvo-verkstad. (mycket ojämn gång)
På "Bilbolaget" konstaterades EGR ventil och ECM problem enligt OBD,n.
Vid byte av EGR ventil (gjordes tre gånger) och kloning av data till en ny ECM plus åtskilliga timmar felsökning av givare och elkablar fick jag tillbaka bilen tre veckor senare. Mekanikern påtalade att problemet inte var åtgärdat då inget av ovanstående hjälp. Motorn hackade fortfarande. (Pris för detta blev dryga 5000:-)
Lämnade in bilden till en annan Volvo-verkstad och de läste i dataloggen att ECM och EGR felade. (Ingen nyhet för mig) Efter över två månader på verkstan ringde en kille och glatt meddelade lösningen på problemet. Det var inte alls fel på EGR ventilen eller ECM, (fick ändå betala för en ny ECM) problemet var kabelbrott mellan ECM och EGR ventilen. Ett nytt kablage gjordes och jag fick bilen åter. (Massor av tusenlappar fattigare) Bilen har gått bra i ca 7 veckor men nu börjar den rycka vid låg belastning, ca 55-60 km/h, 1400 RPM, växel 4 och platt backe......börjar tröttna rätt rejält på Volvo.
Är detta problem specifikt för motorerna 1.6 -2.0D ?
Ser i forumet att många har haft/ har samma problem som jag ang. motorns ryckiga gång.
Detta gäller Volvo V50 1.6D -06.
För att göra en lång historia kort, vid körning på motorväg hackade motorn några gånger för att tillslut stanna, som tur var kunde motorn startas om igen (under rull) varvid bilen linkade fram till en Volvo-verkstad. (mycket ojämn gång)
På "Bilbolaget" konstaterades EGR ventil och ECM problem enligt OBD,n.
Vid byte av EGR ventil (gjordes tre gånger) och kloning av data till en ny ECM plus åtskilliga timmar felsökning av givare och elkablar fick jag tillbaka bilen tre veckor senare. Mekanikern påtalade att problemet inte var åtgärdat då inget av ovanstående hjälp. Motorn hackade fortfarande. (Pris för detta blev dryga 5000:-)
Lämnade in bilden till en annan Volvo-verkstad och de läste i dataloggen att ECM och EGR felade. (Ingen nyhet för mig) Efter över två månader på verkstan ringde en kille och glatt meddelade lösningen på problemet. Det var inte alls fel på EGR ventilen eller ECM, (fick ändå betala för en ny ECM) problemet var kabelbrott mellan ECM och EGR ventilen. Ett nytt kablage gjordes och jag fick bilen åter. (Massor av tusenlappar fattigare) Bilen har gått bra i ca 7 veckor men nu börjar den rycka vid låg belastning, ca 55-60 km/h, 1400 RPM, växel 4 och platt backe......börjar tröttna rätt rejält på Volvo.
Är detta problem specifikt för motorerna 1.6 -2.0D ?