Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om den sjuväxlade är en dubbelkopplingslåda så är det enormt viktigt att följa oljebytesintervallen. I en planetväxellåda är det mindre känsligt. Har Volvo ens ett oljebytesintervall på den? De äldre sexväxlad har ju inte det.
Lövet skrev: Idag, 13:16 Om den sjuväxlade är en dubbelkopplingslåda så är det enormt viktigt att följa oljebytesintervallen. I en planetväxellåda är det mindre känsligt. Har Volvo ens ett oljebytesintervall på den? De äldre sexväxlad har ju inte det.
Ja DCT-lådan har en rekommenderad intervall (6000mil)
ShogunX skrev:Det stämmer. Den sjustegade är en Geely 7DCT330 som är utvecklad av Geely och sedan vidareutvecklad ihop med Volvo och benämnd som 7DCT EVO. Geely 7DCT330 har använts i en del modeller som exempelvis Lync & Co 03 och Protons X50/70 - vilka precis som Volvos XC40-laddhybrider T4 och T5 TwinEngine/Recharge har en trecylindrig motor på 1,5 liter.
Den åttastegade växellådan är en Aisin TG81-SC och har använts i majoriteten av Volvos modeller från och med MY15. Till skillnad från den sjustegade används denna till fyrcylindriga motorer på 2 liter.

Ja, nästan. B4 och B4 AWD till och med MY23 har sju- eller åttastegad växellåda. B4 och B4 AWD från och med MY23 har bara sjustegad växellåda. Just hur utbudet på begagnatmarknaden är vet jag dock inte.

Intervallet för oljebyte skiljer sig egentligen inte från vad Volvo rekommenderar för den sjustegade och vad kunniga rekommenderar för den åttastegade. De två alternativen är olika komplicerade i sin design
och hade jag långägt en bil med den mer komplicerade sjustegade växellådan hade jag också varit mer noga med att undvika framtida problem.

Aisin TG81-SC (och även den tidigare sexstegade TG80-SC) har under många år visat sig vara pålitlig, även utan oljebyten vid 6 000 mil. Ett motsatt exempel är Fords sexstegade PowerShift som många Volvo-ägare inledningsvis var nöjda med, men som många också började varna för ett par år senare. Geely 7DCT330 (och 7DCT EVO) är inte lika beprövad och har ett rekommenderat intervall på 6 000 mil, som i de flesta fall troligen följs. Baserat på det hade jag valt tätare oljebyten än så.
Återigen stort tack! Om jag då är på jakt efter en B4 eller B4 AWD från 2022, kan jag på något sätt veta om den har den 7 eller 8 stegade lådan, utan att provköra den. Alltså kan jag sålla ut bland annonserna jag tittar på?
För den sjustegade Geely 7DCT330 (och 7DCT EVO) gäller som tidigare nämnt 6 000 mil. För den åttastegade Aisin TG81-SC (och exempelvis den äldre sexstegade TG80-SC) brukar 6 000 mil rekommenderas av kunniga - även om Volvo själva inte har rekommenderat något miltal vid just normal körning.
Vad jag vet är det inget synbart eller utstickande som skiljer bilarna åt beroende på vilken växellåda de har. Minns jag inte fel introducerades den sjustegade växellådan för mildhybriderna först MY22. Det kan förklara varför det fram tills MY23 registrerades fler än tre gånger så många B4 och nästan fyra gånger så många B4 AWD med den åttastegade i Sverige, jämfört med den sjustegade.

En riktlinje kan därför vara MY21 om du vill leta bland åttastegade, MY22 om du vill leta bland både sju- samt åttastegade och MY23 om du vill leta bland sjustegade B4 och B4 AWD.

Enklast är att kolla fordonsuppgifterna med hjälp av exempelvis car.info eller liknande.
MartinS skrev: Idag, 15:44
Återigen stort tack! Om jag då är på jakt efter en B4 eller B4 AWD från 2022, kan jag på något sätt veta om den har den 7 eller 8 stegade lådan, utan att provköra den. Alltså kan jag sålla ut bland annonserna jag tittar på?
Du kommer kunna se skillnaden eller se om det är geartronic/DCT. sålänge du kan "slå upp reg.nummer":
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (51.82 KiB) Visad 18 gånger

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]